نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

در گذشته بهره‌گیری از منابع هیدروکربنی مانند جنگل‌ها و مراتع، زغال سنگ، نفت و گاز – که به سوخت‌های فسیلی معروف هستند که ۱۶ درصد از انرژی مصرفی جهان را تامیین می کردند و تولید انرژی از سوخت های فسیلی مورد توجه قرار گرفته بودند ولی در حال حاضر با رشد احداث نیروگاه در سراسر جهان حدود ۳۰ درصد از انرژی مصرفی جهان را از راه انرژی‌های تجدیدپذیر یا انرژی پاک به دست می‌آورند.

انرژی‌های پاک یا تجدیدپذیر به آن دسته از انرژی هایی گفته می‌شود که برای تولید آن‌ها از منابع بدون کربن نظیر انرژی خورشیدی و انرژی باد استفاده می‌شود.

برزیل از کشورهایی است که پروژه‌های بزرگی برای استفاده از انرژی‌های پاک دارد و ۱۸ درصد از کل مصرف سوخت اتومبیل‌های آن از سوخت اتانول (تولید شده از ساقه نیشکر) به دست می‌آید. در شهر «ریزها» به معنای شهر آفتاب در زبان چینی، ۹۹ درصد خانه‌ها در محدوده مرکزی شهر، آبگرمکن‌های خورشیدی و بیش از ۶۰۰۰ خانوار امکانات پخت و پز خورشیدی دارند.

مکته قابل توجه اینجاست که اگر تنها یک درصد از صحراهای جهان در قالب احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر قرار بگیرد. همین مقدار برای تولید برق سالانه کل جهان کافی است نه فقط ۳۰ درصد که برای آن هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، کشور پرتغال برای نخستین بار در جهان موفق شد برای مدت چهار روز انرژی‌های فسیلی و هسته‌ای را کنار بگذارد و تمام مصارف انرژی خود را از طریق انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر طبیعت تامین کند که این خود یک گام موفقی به سمت هوای پاک و انرژی پاک است.

در کشور ما ایران نیز سه تجربه موفق استفاده از انرژی‌های پاک در رابطه با حفظ منابع طبیعی وجود دارد. نخستین طرح تغییر الگوی مصرف سوخت جنگل‌نشینان چهار محال و بختیاری با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی بود که با نصب این نوع آبگرمکن‌ها مصرف چوب جنگلی به ویژه بلوط در روستاهای جنگل‌نشین کاهش یافت. تا قبل از این اقدام هر خانوار در این گونه مناطق در روز هفت کیلوگرم و در ماه حدود ۲۰۰ کیلوگرم چوب مصرف می‌کرد.

دوم آنکه از سال ۱۳۸۳ استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی باد در خراسان جنوبی، سربیشه و دشت حسین آباد با مدیریت جوامع محلی آغاز شد. این اقدام کاهش قابل توجه بوته کنی و در نتیجه حفاظت از مراتع را به دنبال داشت. تجربه سوم استفاده از انرژی‌های پاک در استان یزد با اجرای پروژه «منارید»، تامین آبگرم منازل از طریق نصب پنل‌های خورشیدی آغاز شد و طی آن با مشارکت مردم محلی، سازمان انرژی‌های پاک در دو روستا با تجهیز بیش از ۶۰ واحد مسکونی به پنل‌های خورشیدی گامی موثر برداشته شد. در این راستا ۳۸۴ تن ترسیب کربن صورت گرفت و کاهش هزینه‌های تامین سوخت محلی و دسترسی مطمئن به انرژی موجب رضایت کامل ۶۰ خانوار شده است.

 

تامین ۳۰ درصد انرژی مصرفی برق جهان از نیروگاه های تجدیدپذیر‎



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

دیروز در نشست شورای جهانی انرژی تجدید پذیر باد (GWEC)چهاردهمین دوره‌ی گزارشگری جهانی خود را رونمایی کرد که در آن گفته شد به طور کامل این صنعت نوسازی شده ‌است.

این گزارش یک دیدگاه جامع جهانی را از هر دو بخش انرژی تجدید پذیر بادی و ساحلی را ارائه می‌دهد. داده‌ها در این گزارش تایید می‌کند که سال ۲۰۱۸ یک سال مثبت برای صنعت انرژی بادی بوده‌ است. مکانیسم‌ های بازار، مانند مزایده‌ها، مناقصات و گواهی ‌های سبز، رانندگان اصلی در پس تکنولوژی در سال ۲۰۱۸ بودند.

این گروه گزارشی اعلام کرد: چشم ‌انداز بازار برای صنعت انرژی باد جهانی قوی است.

بازار GWEC نیازمند است که بیش از ۳۰۰ گیگاوات ظرفیت جدید در پنج سال آینده اضافه شود و در کوتاه ترین ‌مدت ممکن حمایت های دولتی به شکل مزایده و برنامه‌های مناقصه به اهداف انرژی تجدید پذیر همچنان مهره‌ی مهمی بر تکنولوژی جدید خواهد بود. به علاوه، فرصت ‌هایی برای انرژی بادی جهت فعالیت بر پایه تجاری در حال افزایش است چرا که این صنعت همچنان ثابت می‌کند که رقابت و توافقات دو جانبه، مانند PPAs شرکت‌های بزرگ، رشد خواهد کرد.

این گزارش سه گرایش جهانی را به عنوان مهره‌های اصلی در رشد بازار آتی که کنار گذاشته، از مقرّات و اهداف دولتی: تغییر الگوهای تجاری شرکت کنندگان در صنعت، باز کردن حجم بیشتر از طریق تدارکات شرکت‌ها در خارج از بازارهای بالغ و چگونگی باز کردن فرصت‌های بیشتر برای صنعت بادی، شناسایی می‌کند.

تغییر مدل‌های کسب‌ وکار در صنعت رشد با تشدید رقابت هدایت می‌ شود. در حالی که تعدادی از بازیگران سنتی در حال بازبینی مدل‌ های خود برای ایجاد سرمایه‌گذاری در خارج از کسب ‌و کار اصلی خود هستند، افزایش فرصت‌های شغلی در حال حاضر و ایجاد بازیکنان جدید با شایستگی‌های بالا و راه‌ حل‌های جدید برای رشد حرفه ای صنعت محاسبه می شوند.

در همین حال، رشد ثابتی در منبع بادی را به عنوان اولویت اصلی خود برای تولید انرژی انتخاب می‌کند که رشد قوی در بازارهای بادی بزرگ را ایجاد می کند. این پتانسیل برای سوق دادن و درخواست بیشتر در حمایت از قانون گذاران محلی و مقام ها برای تحقق این امر ضروری است. با در نظر گرفتن تدارکات تجاری خارج از بازارهای بالغ، حتی می‌توان حجم بیشتری را برای راه اندازی صنعت انرژی باد باز کند.

اهداف بازار جهانی صنعت انرژی بادی



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

افتخار آفرینی جدید در استان اردبیل شهر خلخال یک مخترع ایرانی موفق به اختراع دستگاهی برای تولید گرد باد با توان بالا برای تولید برق با استفاده از نیروی باد ساخته و آن را در اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت رساند.

سازنده و مخترع توربین تولید گرد باد و برق بادی بیان می کند: دستگاه چند منظوره الگو گرفته از گرد باز ساز خود را پس از چند سال تلاش و آزمایش و تجربه ساخته و موفق به ثبت این دستگاه در اداره بت اختراعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شده است.

وی افزود: این دستگاه تولید برق نمونه داخلی و خارجی ندارد و برخلاف توربین های معمول بادی با بهره وری از نیروی جنبشی باد و تبدیل آن به انرژی الکتریسته در هر جهت وزش باد کارد کرد داشته و در سرعت های 3 تا 12 کیلومتر در ساعت باد به خوبی کار و برق تولید می کند.
*استفاده از دستگاه گرد باد ساز برای تولید برق سالم

او با بیان اینکه دستگاه تولید برق از باد مصارف مختلف ، صنعتی ، کشاورزی و دریایی بویژه چراع های راهنمایی و رانندگی در جاده های فاقد برق پایدار و منطقه ای دارد، اظهار داشت: استفاده از این دستگاه برای تولید برق سالم بدلیل هدایت گرد و غبار هوا به یک سمت در زمان کارکرد ، موجب پاکیزگی هوای آلوده به ریزگردها و پاکسازی گرد و غبار هوا نیز می شود.

وی ادامه داد: هزینه های تولید این دستگاه به مراتب کمتر از هزینه تولید و ساخت توربین های بادی امروزی بکار گرفته شده در سیستم تولید برق کشور بوده و هزینه نگهداری آن نیز یک دهم هزینه های نگهداری دستگاه های تولید برق امروزی متداول است.
*تولید انبوه دستگاه گرد باد ساز در مسیر ایجاد اشتغال

عابدی افزود: از زمان ثبت اختراع خود به صورت رسمی در اواخر بهار امسال تاکنون هیچ حمایتی از وی برای تولید انبوه این دستگاه از سوی مسئولان ذی ربط نشده و در صورت حمایت های مای و معنوی قادر است این دستگاه را به تولید انبوه رسانده و یا دستگاه های بزرگتر از این نمونه کوچک را برای تولید برق انبوه و به عنوان تجهیزات تولید برق سبز ساخته و در مسیر ایجاد اشتغال ، تولید صنعتی و رونق اقتصادی جامعه قرار دهد.

 

اختراع توربین، تولید برق ازدستگاه گرد باد ساز



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو



نوآوری ایرانیان باعث شد اولین پره کامپوزیتی توربین بادی طراحی و ساخته‌شده در داخل کشور ایرات را به طول ۱۲ متر و وزن تقریبی ۵۰۰ کیلوگرم مربوط به توربین‌های بادی ۱۰۰ کیلووات در پژوهش گاه هوا خورشید دانشگاه فردوسی مشهد با موفقیت تولید شد.

در این آزمون با حرکتی ثابت، مقیاس کامل بر اساس الزمه استاندارد DNV-GL ST ۳۷۶ و بارگذاریی با معادل ۱۱۰ درصد بار طراحی (شرایط طوفان ۵۰ ساله تونل بادی بینالود با سرعت باد ۵۲ متر بر ثانیه) صورت گرفت که انطباق مناسبی بین کرنش و جابجایی هایی که با مقادیر طراحی شده نشان از صحت تحلیل‌ ها را دارا بود.

قبل از آزمون با عملکرد ثابت، امتحان مودال بر روی پره، انجام و انطباق مناسبی بین نتایج فرکانس‌های طبیعی با مقادیر طراحی را به نمایش گذاشت.

بر اساس اطلاع نامه های دانشگاه فردوسی آگاه شدیم که توانایی هایی برای پیاده‌سازی مجموعه فرآیندهای طراحی، تحلیل، ساخت و آزمون سازه‌های کامپوزیتی پیچیده مانند پرهای توربین بادی از جمله توانمندی‌ های پژوهش گاه هوا خورشید دانشگاه فردوسی استان مشهد به حساب می آید.

تولید پره های توربین بادی در دانشگاه فردوسی مشهد



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

در حفاظت و نگهداری از نیروگاه های توربین بادي در برابر صاعقه یا رعد و برق مشکلاتی به وجود می آید که معمولا در تجهیزات های دیگر دیده نمی شود.

توربین هاي بادي نیروگاه انرژی تجدیدپذیر اغلب در مکان و محل هایی نصب و یا احداث می شوند که بسیار در معرض صاعقه قرارمیگیرند.

تجهیزات توربین های بادي که بیشترین نرخ برخورد صاعقه را دارند. از قبیل پره ها و محفظه نازل که اغلب از مواد کامپوزیتی ساخته می شوند قادر به تحمل مستقیم صاعقه یا هدایت جریان صاعقه نیستند.

جریان صاعقه باید از طریق سازه های توربین بادي به زمین هدایت شود که به موجب آن در عمل بخش قابل توجهی از جریان صاعقه از طریقی یا از نزدیک تجهیزات توربین بادي میگذرد. – در مزارع بادي توربینهاي بادي از نظر الکتریکی به هم متصل هستند و اغلب در مکانهایی با مقاومت زمین بالا نصب می شوند. به همین منظور جهت حفاظت توربین باید تمهیدات ویژه ای در نظر گرفت شده است که بزودی تمام تولید کنندگان تجهیزات توربین بادی باید استاندارد مربوطه را رعایت کنند.

 

صاعقه در نیروگاه توربین های بادی‎



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

شرکت زیمنس یک کنسرسیوم متشکل از EDF Ren یا ewables و Enbridge است و انتظار می‌رود در تولید هر دو پروژه از توربین‌ های بادی که در قرداد ذکر شده از swt – ۷ – ۱۵۴ – ۱۵۴ استفاده کند. برای این توافق هنوز تصمیم گیری نهایی، سرمایه‌گذاری نشده است.

تاسیسات تولید توربین بادی برنامه ‌ریزی‌ شده SGRE که در حال حاضرتحت توسعه بندر of قرار دارد، توربینی را برای پروژه‌های consortium’s تولید خواهد کرد.

پروژه‌های تحت توسعه، نتیجه اولین تماس باد ساحلی است که حاصل این نتیجه در سال ۲۰۱۲ به EMF اعطا شد.

مارکوس تیک، مدیر اجرایی شرکت انرژی تجدیدپذیر زیمنس گفت:” این دو توافقنامه موقعیت زیمنس Gamesa را به عنوان رهبر بازار باد ساحلی در فرانسه تایید می‌کند و به ما این امکان را می‌ دهد که چشم ‌اندازی در بلند مدت خود، به عنوان بخشی از توسعه پروژه های صنعتی در Le را تقویت کنیم. شرکت زیمنس به طور کامل متعهد به برآوردن نیازهای همه مشتریان خود و محصول مورد اطمینان از موفقیت این پروژه‌ها برای این بخش فرانسه شده است.

 

زیمنس قرداد تولید توربین بادی، با فرانسه را امضا کرد‎



:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

1. کایت‌های گردان

هر چه قدر بالاتر بروید، باد بیشتری نصیبتان می‌شود. اما در عین حال، ساخت برج‌های بلند و مرتفع، بسیار گران تمام ‌شود. «ماکانی» (Makani) گوگل، مجموعه‌ای از کایت‌های تولید نیرو است که می‌تواند تا ارتفاع 300 متری اوج بگیرد. یعنی چیزی حدود 100 متر بلندتر از بزرگترین برج توربین دنیا! این کایت‌های 600 کیلو واتی، شعاع حرکتی گسترده‌ای دارند و به وسیله‌ی توربین‌های نصب شده روی بال‌ها، برق تولید می‌کنند و از طریق رابط، برق تولید شده را به شبکه انتقال می‌دهند. ماکانی به لطف قدرت مالی و پولی شرکت گوگل، مستقل از انواع یارانه و سوبسید دولتی است.
2. کایت‌های قرقره‌ای

شرکت بریتانیایی «کایت پاور سولوشنز» (KPS) از کایت‌های به ظاهر سنتی‌تر بهره می‌برد که با اشکالی شبیه به عدد هشت انگلیسی (8) به پرواز در می‌آیند. ماشین آلات مستقر در زمین توسط باز کردن سریع پیچ قرقره‌ی کایت‌های سبک وزن، انرژی تولید می‌کنند که پس از این کار، این قرقره‌ها دوباره به آرامی جمع می‌شوند. البته این روش در استرانریر اسکاتلند به صورت پایلوت در قالب یک نیروگاه 500 کیلو واتی در حال انجام است. شرکت «کایت پاور سولوشنز» (KPS)، سرمایه‌گذاری برابری را از شرکت‌های شل (Shell)، ای.اون (E.ON) و اشلومبرگر (Schlumberger) پذیرفته است و توسط یک کنسرسیوم مهندسی بریتانیایی هدایت می‌شود که یک میلیون پوند کمک مالی دولت بریتانیا را تضمین کرده است.
3. شناسایی پرندگان

دانشمندان برآورد می‌کنند که توربین‌های چرخشی به تنهایی و در هر سال باعث از بین رفتن 328 هزار پرنده در آمریکا می‌شوند. علی الخصوص، پرندگانی همچون عقاب‌ها و کرکس‌ها که در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند، نسبت به این موضوع آسیب‌پذیری بیشتری دارند. «مرکز ملی فناوری بادی ایالات متحده آمریکا» (US National Wind Technology Center) در حال کار روی شناسایی پرندگان در معرض خطر است تا به محض نزدیک شدن آنها به نیروگاه‌های بادی، به اپراتورهای مستقر برای توقف حرکت تیغه‌ها و پره‌های توربین‌های بادی هشدار بدهد. برای تست این سیستم، عقاب‌هایی مجهز به جی پی اس (GPS) در نزدیکی توربین‌های مجهز به رادار یا دوربین‌های ردیاب استریو اسکوپیک رهاسازی شده‌اند. شرکت فناوری انرژی بادی «آر ای اس» (RES) ادعا می‌کند که سیستم دوربینی این شرکت می‌تواند 99 درصد عقاب‌ها را در شعاع 2 کیلومتر مکعبی یک توربین شناسایی کند.
4. توربین مرغ مگس‌خوار

یکی از توربین‌های دوستدار پرندگان، توربین مرغ مگس‌خوار است که از یک شرکت نوپای تونسی به نام «تایر ویند» (Tyer Wind) الهام گرفته شده است. بال‌های پَرّان این توربین، فضای کمتری را نسبت به سایر توربین‌های پره‌ای اشغال و همچنینبا سرعت کمتری حرکت می‌کند که این یعنی، برخورد کمتر با پرندگان! بال‌های این نوع توربین، هم در حین بالا رفتن و هم در حین پایین آمدن، انرژی تولید می‌کنند و نسبت به پره‌های مرسوم، گردباد یا به تعبیری خلاء کمتری ایجاد می‌کنند. این توربین به شرط ورود این طرح مبتکرانه به بازار، می‌تواند برای زمین‌های بادخیز متراکم، بسیار مفید و مناسب باشد. سرمایه‌ی شرکت تایر ویند توسط سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی پاکستان و الجزایر تأمین شده است اما هنوز باید منتظر بود تا از نمونه‌ی اولیه این توربین در مقیاس بزرگ رونمایی شود.

طراحی هدایت‌شونده
محققان در دانشگاه ام آی تی (MIT) با ایده‌ی یک توربین هوابرد شناور پا به میدان گذاشته‌اند. یک ژنراتور یا همان مولد شناور که در یک بالن گاز هلیوم یا کشتی هوایی تعبیه شده است. شرکت انشعابی آنها به نام «آلتائروس» (Altaeros) توانسته است که چندین میلیون دلار سرمایه را از بانک «سافت بانک» (SoftBank) و شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی» (Mitsubishi Heavy Industries) جذب کند. البته از چندین نمونه اولیه هم رونمایی شده است که می‌توانند تا ارتفاع 600 متری بالا بروند و برق را از طریق رابط به مخازن ذخیر انرژی یا شبکه توزیع برق انتقال بدهند. این سفینه‌های هوایی حتی می‌توانند به عنوان مراکز ارائه‌ی خدمات ارتباطی برای ارتباطات و داده‌های بی‌سیم نیز مورد استفاده قرار بگیرند.
5. هواپیماهای بدون سرنشین بادی

هواپیماهای بدون سرنشین در آینده‌ای نزدیک می‌توانند همان گونه که پیتزا و کالاها را تحویل می‌دهند، انرژی را نیز در اختیار انسان‌ها قرار دهند. شرکت نوپای سوئیسی «توئینک تک» (TwingTec) در حال ساخت نوعی از هواپیماهای بدون سرنشین است که به طور عمودی از زمین بلند می‌شوند و با حرکت در هوا، برق تولید می‌کنند. این هواپیمای بدون سرنشین بدون نیاز به دخالت انسان از زمین بلند می‌شود و به پرواز در می‌آید. تمام این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که با یک کانتینر استاندارد قابل حمل سازگاری پیدا کند. بدین معنا که این سیستم می‌تواند به راحتی به مکان‌های دور دست یا نواحی بحران زده برای استقرار سریع انتقال داده شود. سرمایه‌ی مورد نیاز این شرکت از سوی بانک سوئیسی «زورکر کانتونال بانک» (Zürcher Kantonalbank) و شرکت آلمانی «فستو» (Festo) تأمین می‌شود.
6. نیروگاه وُرتکس

در سال 1965 میلادی، سه برج خنک‌کننده در نیروگاه «فریبریج» (Ferrybridge) در یورکشایر انگلستان به دلیل وزش بادهای شدید و شکل‌گیری گردبادی عظیم فرو ریختند. حالا شرکت نوپای اسپانیایی به نام «وُرتکس» (Vortex) با مهار این پدیده توانسته است تا با استفاده از برج‌های بادی بدون تیغه و پروانه، برق تولید کند. هر چند که صحبت در مورد این فناوری هنوز کمی زود است اما شرکت ورتکس ادعا می‌کند که هزینه‌ی تولید برق از طریق این برج‌های فیبر کربن نوسان‌دار به دلیل مصالح و مواد مورد نیاز کمتر، می‌تواند 40 درصد ارزان‌تر از توربین‌های مرسوم تمام شود. همچنین می‌توان گفت که این برج‌ها تقریباً بدون صدا هستند و کمترین احتمال خطر را برای پرندگان دارند.

 

تغییراتی در نسل جدید توربین های بادی



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

افزایش جمعیت جهان، نیاز به توسعه پایدار انرژی را روز به روز بیشتر از قبل کرده است. همچنین افزایش و کاهش سطح ذخایر انرژی فسیلی، توجه دولت ها و مراکز تحقیقاتی دنیا را به سمت انرژی های تجدیدپذیر جذب کرده است. در این میان انرژی باد، یکی از مهم ترین گونه های انرژی است و بهره برداری از قدرت آن در دنیا روز به روز در حال افزایش است.

استفاده از انرژی باد در کاهش هزینه ها و میزان تخریب محیط زیست و منابع زیستی بسیار موثر است. بنا به اهمیت این انرژی است که 15 ژوئن مقارن بـا 25 خـرداد، از سوی «انجمـن انـرژی بادی اروپا و شورای جهانی انرژی باد» روز جهانی باد نام گذاری شده است. این روز برای آگاهی رسانی درباره نقش و اهمیـت باد است که در اکوسیستم های مختلف و تغییرات آب و هوایی، منبعی پایـان ناپـذیر دارد و در تولیـد انـرژی پـاک و رایگـان، استفاده می شود. شناخت و استفاده خردمندانه از این نیروی شگرف طبیعی، می تواند چهره کنونی جهان را دگرگون کند. در پرونده امروز، به بررسی نیروی پایدار و طبیعی باد می پردازیم.


وضعیت جهانی استفاده از انرژی باد

در دهـه اخیـر، انـرژی بـادی در اروپـا از یـک فنـاوری حاشـیه ای بـه یـک صنعت تبدیـل شـده اسـت کـه بخشـی از انـرژی مـورد نیـاز اروپـا را بـدون ایجـاد آلایندگـی زیسـت محیطـی، بـا قابلیـت رقابـت اقتصـادی تأمیـن مـی کنـد. هم اکنون سـازندگان بهترین توربیـن های بـادی در بازار جهانی، اروپایـی هـا هستند که در حـال فعالیـت گسـترده در سـطح بیـن المللـی اند و فعالیـت هـای تحقیقاتـی و توسـعه فناوری بـا بهتریـن کیفیـت در این قاره در حـال انجـام اسـت.

ایـن توسـعه خیـره کننـده، باعـث افزایـش قابـل توجـه نقـش صنعـت انـرژی بـادی در اقتصـاد اروپـا و ایجـاد درآمـد در مناطـق مختلـف، ایجـاد چنـد صـد هـزار اشـتغال تخصصـی و همچنیـن کاهـش وابــستگــــی اروپـا بـه واردات نفـت شـده اسـت. لیکـن در سـال هـای اخیـر رقابـــت بیـن المللـی در صنعـت انـرژی بـادی بـه شـدت افزایـش یافتـه است. حدود 80 درصد شـرکت هـای اروپایـی فعـال در انـرژی بـادی، حضـور تجـاری دارند و دارای مراکـز سـاخت در خـارج از اروپـا هستند. همچنین در میـان 10 سـازنده بـزرگ توربیـن بـادی در جهـان، پنج شـرکت درجامعـه اروپـا قـرار دارنـد!
چرا باید از انرژی باد، استفاده بهینه کرد؟

یکی از مهم ترین عوامل آلوده کننده محیط زیست به خصوص در کشور ما ایران، مصرف انرژی فسیلی است اما با اجرای اصول پایداری محیطی (حفظ سرمایه های طبیعی) می توان با این مشکل مبارزه کرد و این، ایجاب می کند ما انسان ها در مصرف منابع، حد و اندازه را رعایت کنیم و بیشتر از آن چه سیستم های طبیعی می توانند فراهم کنند، مصرف نکنیم. به همین منظور امروزه کشورهای اروپایی، به میزان قابل توجهی بر انرژی های نو متمرکز شده اند.
توربین های بادی و تولید برق

با توجه به روند روزافزون استفاده از انرژی های نو، باید حرکتی در تولید این گونه انرژی ها انجام شود تا در صورت بروز بحران انرژی در جهان، برای تامین بخشی از انرژی استفاده شوند. یکی از این راه ها تولید برق توسط توربین های بادی است. استفاده از این فناوری به دلیل نیاز نداشتن به سوخت، تامین بخشی از تقاضای انرژی برق، کمتر بودن نسبی قیمت انرژی باد نسبت به انرژی فسیلی در بلند مدت، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و ایجاد سیستم پایدار انرژی، بی نیازی به آب، بی نیازی به فضای زیاد و از همه مهم تر آلوده نشدن محیط زیست دارای اهمیت است.
اشتغال‌زایی

انـرژی بـادی نـه تنهـا در تولیـد توربیـن و انـرژی الکتریکـی بلکـه در صنایـع متعـدد و دیگر بخـش هـای اقتصـادی ایجـاد اشـتغال می کند. در سـال 2016 میـلادی، صنعـت انـرژی بـادی در جامعـه اروپـا به صـورت مسـتقیم و غیـر مسـتقیم تعـداد 712.262 اشـتغال مولـد ایجاد کرد.
کمک به اقتصاد

امروزه نقش صنعت انرژی بادی فراتر از تولید انرژی الکتریکی پاک است و موتور محرک توسعه صنعتی و اقتصادی کشورها به شمار می آید. کشف بیش از پیش قدرت انرژی باد، می تواند سیستم های تولید انرژی را تغییر و اقتصـاد جهان را رشد دهد؛ به طور مثال در سال 2017 میلادی سهم مستقیم این صنعت در اقتصاد جامعه اروپا حدود 36 میلیارد یورو بوده است. در بیش از 80 کشور در سراسر جهان، برای تولید انرژی به ویژه برق، از ایـن منبـع پـاک و تجدیـد پذیر استفاده می شود.


مزایا و معایب استفاده از انرژی باد
مزایا

۱- استفاده از انرژی تجدید‌پذیر موجود در طبیعت و صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت فسیلی
۲- کمک به کاهش آلودگی محیط زیست و ایجاد محیط نشاط آور برای زیستن
۳- ایجاد جاذبه‌های گردشگری در جوار مزرعه‌های بادی
۴- قطع وابستگی تولید برق به مسائل سیاسی دنیا از بابت تغییر قیمت نفت
۵- پایین بودن هزینه‌های جاری نیروگاه‌های بادی در مقایسه با بقیه نیروگاه‌های فسیلی
۶- امکان نصب سریع هر دستگاه توربین بادی و بهره‌برداری در زمان بسیار کوتاه
۷- کمک به اشتغال بیشتر در داخل کشور و راه گشایی برای فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی
8- امکان استفاده از زمین های اطراف توربین‌های بادی برای مصارف کشاورزی و دامداری
معایب

1- وزش باد غیر قابل پیش‌بینی است، بنابراین به تنهایی قابل اعتماد نیست.
2- توربین‌های بادی، آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند.
3-امکان نصب توربین‌های بادی بزرگ در نزدیکی مناطق مسکونی وجود ندارد.
4-نصب توربین‌های بادی هزینه‌ اولیه زیادی نیاز دارد.
5-توربین‌های بادی بسیار آسیب پذیر هستند. (برخورد صاعقه، بادهای شدید و …)
6-مزارع بادی بزرگ روی محیط زیست آثار مخربی می‌گذارد. (احتمال برخورد پرندگان، تغییرات باد و …)


چشم انداز انرژی بادی در ایران

در وزارت نیرو، نصب پنج هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در قانون برنامه پنجم توسعه هدف گذاری شده که از این میزان 4500 مگاوات آن برای توسعه باد در نظر گرفته شده است. می‌توان گفت در آینده حدود چهار هزار مگاوات بازار برای توسعه بخش خصوصی وجود خواهد داشت.

سیاست کلان کشور ما در چشم انداز برنامه‌های آتی بر افزایش نقش بخش‌های غیر دولتی استوار شده است. با فعال شدن بخش خصوصی در عرصه احداث نیروگاه‌های بادی که جذابیت‌های فراوانی برای بخش خصوصی دارد، توان مالی، فنی و مدیریتی کشور افزایش می‌یابد و با شروع پروژه‌ها و فعالیت‌های جدید، عملا بخش خصوصی به کمک بخش دولتی می آید و کل کشور از این مشارکت سود خواهد برد.

همچنین باید توجه داشت که نیروگاه‌های بادی به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارند؛ بنابراین تامین سرمایه اولیه در این طرح‌ها از مشکلات اجرایی آن‌هاست. استفاده از سرمایه‌گذاری‌های غیر دولتی در اجرای طرح‌ها کمک شایانی به دولت خواهد کرد، چرا که توسعه انرژی‌های نو و به ویژه انرژی بادی که تجاری‌ترین نوع آن‌هاست به صراحت در اسناد و قوانین ملی بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شده است. ایجاد هر اشکالی در سیستم عرضه انرژی، اختلال و آسیب‌های پر دامنه‌ای را در تمام بخش‌های اقتصادی و اجتماعی بر جای خواهد گذاشت.

به همین دلیل کشورها تنوع بخشی به منابع انرژی را جزو اصلی‌ترین راهبردهای خود قرار می‌دهند تا از وابستگی به یک یا دو نوع انرژی به شدت احتراز کنند و آسیب پذیری خود را به حداقل ممکن کاهش دهند. بر این اساس باید از کلیه منابع انرژی در دسترس و قابل حصول، از جمله انرژی‌های تجدید پذیر، انرژی مصرفی مورد نیاز کشور خود را تامین کنیم و با ایجاد تنوع در منابع انرژی، پایداری بیشتری به سیستم انرژی کشور ببخشیم.

اگرچه ایران در زمره کشورهایی که متعهد به کاهش انتشار گازهای آلاینده و گلخانه‌ای هستند، محسوب نمی‌شود ولی از هم اکنون براساس سیاست‌های مصوب، خود را متعهد به حفاظت از کره زمین، اتمسفر ومحیط زیست می داند و بر تولید انرژی از منابع تجدید پذیر از جمله انرژی بادی تاکید می کند. به طور کلی با جایگزینی هر یک درصد انرژی برق بادی با انرژی برق تولیدی، از نیروگاه‌های سوخت فسیلی می‌توان حدود 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاست. اشتغال زایی و تحول اجتماعی در مناطق محروم نیز از مباحث مورد توجه برای توسعه انرژی‌های نو در کشور است.

از آن جا که غالبا نقاط بادخیز ایران در مناطقی واقع اند که از نظر توسعه اجتماعی محروم به شمار می‌روند بنابراین توسعه نیروگاه‌های بادی مستقیما در شرایط اجتماعی این مناطق تحول ایجاد خواهد کرد. بازار نیروگاه‌های بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار می‌تواند آینده خوبی را در دراز مدت برای سرمایه گذاران تضمین کند. بنابراین اگر به ایران به صورت پایگاهی برای تولید تجهیزات و تامین نیروی انسانی متخصص نگریسته شود بازارهای کشورهای منطقه می‌توانند مورد توجه قرار گیرند.

 

انرژی باد، انرژی طبیعی پایدار



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

هدف از ممیزی انرژی

هدف از ممیزی انرژی بدست آوردن یک تصویر جامع از وضعیت جریان کل انرژی در واحد است. این تصویر موارد اصلی هدر رفتن و پائین بودن راندمان را مشخص کرده و امکان برآوردهایی را به عنوان مبنای تصمیم گیری در امور سرمایه گذاری فراهم می کند.
بطور کلی هدف از ممیزی انرژی تعیین راه حل هایی برای کاهش مصرف انرژی بر واحد مصرف کل و همچنین کاهش هزینه های جاری است.


مزايای مميزی انرژی

مهمترين مزيت اجرای يک پروژه مميزی بدست آمدن شناسايی کافی از شرايط موجود و مقايسه و تعيين وضعيت آن نسبت به شرايط بهينه قابل حصول و نيز مشخص شدن روش اجرايی جهت ارتقاء سيستم از شرايط موجود به شرايط بهينه خواهد بود.
ممیزی انرژی در ساختمان

ممیزی انرژی در ساختمان شامل یک معاینه دقیق به منظور تعیین چگونگی مصرف انرژی واحد، برآورد میزان هزینه‌های اولیه و در نهایت ارائه یک برنامه پیشنهادی جهت کاهش مصرف انرژی ساختمان می‌باشد. با توجه به تعریف کلی ممیزی انرژی ساختمان، روش‌های مختلفی برای اجرای ممیزی انرژی در ساختمان توسط متخصصین و کارشناسان ارائه می‌گردد.


ممیزی انرژی در صنعت

بهسازی مصرف انرژی و ارتقاء سطح کیفی مصرف در یك واحد صنعتی، باتوجه به مشخص بودن میزان انرژی لازم برای تولید محصول در طراحی،با كاهش تلفات آغاز و سپس با بهسازی فرآیند، مدیریت بار و انرژی، افزایش راندمان تجهیزات با ایجاد تغییر تا تعویض تجهیز، افزایش بازیابی حرارتی و بازیافت جریان های جرمی هدررفته و … ادامه می‌یابد. نقطه شروع برای دستیابی به حالت بهینه مصرف در یك واحد صنعتی، ممیزی انرژی است. ممیزی انرژی در یک واحد صنعتی عنوانی كلی است كه با توجه به نوع خدماتی كه در آن ارائه می‌شود می‌تواند مفاهیم گوناگونی را در بر گیرد اما به طور کلی به مجموعه فعالیت‌های انجام گرفته در یک واحد صنعتی که منجر به تعیین وضعیت کمی و کیفی مصرف انرژی در واحد و ارائه روش‌های ارتقاء شرایط موجود می‌گردد ممیزی انرژی اطلاق می‌گردد.


نتایج حاصل از ممیزی انرژی

مهمترین نتیجه حاصل از ممیزی انرژی رسیدن به راه کارهای عملی کاهش شدت مصرف انرژی در ساختمان های مختلف است. ممیزی های انرژی شامل بررسی های اجمالی محل و ساختمان، ابزار بسیار مفیدی برای مدیریت انرژی محسوب می شوند. این گونه ممیزی ها خود به خود موجب صرفه جویی انرژی نخواهد شد (به جز به مقدار محدود). اما بطور حتم اطلاعات اصلی را که بر اساس آن بتوان یک برنامه موثر را ایجاد نمود فراهم می آورند. آن ها همچنین در مشخص نمودن اولویت ها و ایجاد یک مکانیزم برای ارزیابی میزان کارایی برنامه مدیریت انرژی نقش مهمی را ایفا می نمایند.

پس انداز ثروت با ممیزی انرژی ساختمان



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

سرمایه گذاری در پنل خورشیدی به تازگی به طور فزاینده ای محبوب شده است و انتظار می رود این روند در سال های آینده قوی تر شود. اضافه کردن پانل های خورشیدی به خانه یا کسب و کار شما نه تنها به مزایای زیست محیطی اشاره دارد، بلکه ارزش اموال خود را نیز اضافه می کند. علاوه بر این، از دیدگاه بلندمدت، سرمایه گذاری در پنل خورشیدی، یک سرمایه گذاری مالی محسوب می شود.

اگر شما علاقه مند به گرفتن قیمت دقیق سیستم پنل خورشیدی هستید، می توانیم با ارائه پیشنهادات رایگان به شما کمک کنیم . میتوانید با ما تماس بگیرید
چرا باید در پنل خورشیدی سرمایه گذاری کنیم؟
5 دلیل برای سرمایه گذاری در پنل خورشیدی

انرژی خورشیدی نشان دهنده رونق فعلی در زمینه انرژی تجدیدپذیر است.


1-پنل خورشیدی انرژی پاک، مناسب برای محیط زیست

پنل خورشیدی صرفا برای تولید برق به انرژی خورشید متکی هست. این به این معنی است که در مقابل سوختهای فسیلی، پنل خورشیدی از انرژی تجدیدپذیر خورشید برای ایجاد برق استفاده می کنند که از آن توسط خانوارها و کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد.
پنل های خورشیدی گازهای گلخانه ای را آزاد نمیکنند و در فرایند تولید آلودگی ایجاد نمی کنند.


2- پنل خورشیدی سرمایه گذاری بلندمدت

پس از نصب، انرژی خورشیدی کاملا آزاد است. با استفاده از پنل خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی، پول خود را در صورتحساب خود صرفه جویی خواهید کرد، زیرا کمتر از تامین کننده انرژی خود استفاده می کنید. شما می توانید تقریبا تمام یا حتی تمام نیازهای انرژی خود را با پنل خورشیدی پوشش دهید، بنابراین می توانید در صورتحساب انرژی خود ذخیره کنید. همچنین درست است که پنل خورشیدی فقط در طول روز کار می کنند، بنابراین اگر شما در طول شب نیاز به برق دارید، مجبور خواهید بود از انرژی از شبکه استفاده کنید. با این حال، شما همیشه می توانید فعالیت های خود را سازماندهی کنید به طوری که بیشتر وظایف وابسته به انرژی در طول روز انجام می شود.

سیستم های پنل خورشیدی به طور مداوم انرژی را از خورشید استفاده می کنند، اگر شرایط خارجی آنها را قادر به انجام این کار می کنند. در مورد انرژی بیش از حد، این به هدر نمی رود، بلکه می تواند به جای آن به شبکه ملی فروخته شود. این باعث می شود که سیستم های پنل خورشیدی سرمایه گذاری بلندمدت سودمند باشد زیرا نه تنها تقاضای انرژی خانوار تقریبا تحت پوشش است، بلکه سود حاصل از فروش انرژی اضافی به شبکه نیز می تواند حاصل شود.


3- نصب پنل خورشیدی، صرفه جویی در هزینه

تولید انرژی خورشیدی هزینه های زیادی را متحمل نمی شود، در طول 30 سال پنل خورشیدی، مقادیر زیادی را در هزینه انرژی خود صرفه جویی خواهید کرد.
در فصل تابستان روزهایی با اوج گرما این روزها به دلیل کمبود انرژی با قطعی برق مواجه هستیم برای راهکار این بحران میتوانیم با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مثل خورشید و باد که ایجاد آلودگی کمتر در محیط زیست و همینطور در مصرف برق صرفه جویی هم کردیم استفاده نمائیم .


4- تعمیر و نگهداری بسیار کم از پنل خورشیدی

هنگامی که پنل خورشیدی را نصب میکنید نیازی به نگهداری پنل های خورشیدی نیست فقط یک بررسی حرفه ای سالی یک بار برای اطمینان از اینکه پنل خورشیدی در حال کار روی حداکثر کارایی خود هستند. همچنین خوب هست یک بار در یک زمان بررسی کنیم که سطح پنل خورشیدی تمیز هست توسط برگ یا سایر موانع مسدود نشده .
علاوه بر این، سیستم خورشیدی یک گزینه خوب برای کلبه ها و یا ساختمان های دور افتاده است که دسترسی به شبکه ملی ندارند. در این مورد، پنل خورشیدی یک راه حل عالی هست زیرا آنها به شما امکان تولید برق خود را می دهند.


5-پنل خورشیدی برای نسل های آینده

تغییرات اقلیمی و تاثیرات زیست محیطی برای بسیاری از دولت ها به دلایل مهم تبدیل شده اند. اگر ما رد پای کربن را کاهش ندهیم، ما نه تنها سیاره ای که در آن ساکن هستیم را از بین بردیم، بلکه در معرض خطر سلامتی و شرایط زندگی نسل های آینده قرار می گیریم.
در حال حاضر کشورهایی، مانند دیگر نقاط اروپا، انگلستان اهداف سبز خود را تا سال 2020 تنظیم کرده است. پنل خورشیدی یک گزینه خوب هست اگر بخواهید پول خود را به خوبی و به همان اندازه با محیط زیست خوب بدانید.

سرمایه گذاری در پنل خورشیدی



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

نیروگاه انرژی خورشیدی ۱۰۰ مگاوات در شهرستان مرند فرماندار ویژه مرند از ساخت

نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در این شهرستان خبرداد و گفت: ۲۰۰ هکتار از اراضی

منطقه قرمزی قشلاق پس از طی مراحل قانونی به این امر اختصاص می‌یابد.

 

مسعود شکرانی  در جلسه هماهنگی احداث این نیروگاه خورشیدی از ادارات و دستگاه‌های

شهرستان خواست تا در زمینه صدور مجوز برای ساخت این نیروگاه با سرمایه گذار طرح همکاری‌های

لازم را داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: ایجاد نیروگاه  خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی

نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز شهرستان و واحد‌های تولیدی و صنعتی واقع در شهرک صنعتی شماره ۲ دارد.

 

وی اعلام کرد: برای اجرای این طرح  نیروگاه خورشیدی ۱۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری

انجام خواهد شد. شهرستان مرند با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است.

 

نیروگاه انرژی خورشیدی ۱۰۰ مگاوات در شهرستان مرند



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

احداث نیروگاه خورشیدی چین بدون یارانه دولتی بزرگترین پروژه خورشیدی چین

که بدون دریافت یارانه دولتی ساخته شده است، در استان شمال شرقی لیااونینگ راه اندازی شد.

واحدی از شرکت “استیت پاور اینوسمنت” چین یک مزرعه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی را در استان

شمال شرقی لیااونینگ راه اندازی کرد که بزرگترین پروژه خورشیدی به شمار می رود که یارانه دولتی

دریافت نکرده است.

احداث این نیروگاه در شهر چائویانگ در ژوئن آغاز شد و در ۲۴ دسامبر به شبکه برق متصل شد.

این مزرعه خورشیدی نخستین پروژه از مجموعه پروژه های انرژی پاک است که بدون دریافت

یارانه در چین فعالیت می کنند و به تنهایی با احداث نیروگاه های زغال سوز و گازسوز رقابت خواهند کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برای ساخت پروژه لیااونینگ حدود ۲.۹ میلیارد یوان (۴۱۵ میلیون دلار)

سرمایه گذاری شده است. طبق فهرست منتشره از سوی اداره انرژی ملی و کمیسیون توسعه و

اصلاحات ملی چین، دو مزرعه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی دیگر در استانهای هیلونگ جیانگ و جیانگ سو

در دست احداث نیروگاه هستند که حمایت مالی دولت را دریافت نکرده اند.

چین در توسعه پروژه های خورشیدی پیشرفت عظیمی داشته و متعهد شده است از سال

۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به میزان ۲.۵ تریلیون یوان (۳۶۷ میلیارد دلار) در تولید نیروی تجدیدپذیر

شامل خورشیدی، بادی، هیدرو و هسته‌ای، سرمایه گذاری کند.

 

احداث نیروگاه خورشیدی چین بدون یارانه دولتی



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

احداث هزار نیروگاه تجدید پذیر در کرمان مدیرکل کمیته امداد استان کرمان گفت: با امضای

تفاهم‌نامه همکاری میان این نهاد، شرکت توزیع نیروی برق شمال استان و بانک‌های استان

تا پایان سال جاری احداث ‌هزار نیروگاه تجدید پذیر توسط این نهاد در استان راه‌اندازی می‌شود.

 

یحیی صادقی، مدیرکل کمیته امداد استان کرمان در مراسم امضای تفاهم‌نامه تأمین و احداث ‌هزار نیروگاه

خورشیدی پنج کیلوواتی در استان کرمان اظهار کرد: دیدگاه کمیته امداد بر این است که مشاغل

پایدار و درآمدزا برای خانواده‌های تحت حمایت و محرومان ایجاد کند.

 

وی با بیان اینکه طبق اعلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان ۱۳ درصد

جمعیت استان تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند، بیان کرد: ۱۰ درصد این جمعیت تحت

حمایت کمیته امداد استان قرار دارند که آمار بالای مددجویی زیبنده استان ثروتمندی

همچون استان کرمان نیست.

 

صادقی اظهار کرد: نگاه کمیته امداد استان کرمان بر ایجاد مشاغل پایدار و مولد برای مددجویان است

و کمیته امداد استان کرمان تاکنون در این زمینه در سطح استان و کشور موفق عمل کرده و

طی دو سال پیاپی موفق به اجرای بیش‌ترین شغل در استان شده و رتبه برتر اشتغال را در

بین دستگاه‌های مربوطه در استان کسب کرده است.

 

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان از احداث هزار نیروگاه طرح گلخانه‌ای توسط این نهاد

در استان خبر داد و افزود: با اجرای طرح‌های گلخانه‌ای مددجویان علاوه بر کسب درآمد و

خودکفایی توانسته‌اند تعدادی افراد بیکار را نیز مشغول به کار کنند.

 

وی در ادامه به طرح احداث نیروگاه‌ خورشیدی توسط این نهاد در راستای اشتغال و توانمندسازی

مددجویان اشاره و بیان کرد: تاکنون ۷۴۶ طرح نیروگاه خورشیدی برای مددجویان در استان

اجراشده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری نیز یک‌هزار طرح نیروگاه خورشیدی

جدید که عملیات اجرای آن در استان شروع‌شده راه‌اندازی و وارد مدار شوند.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان ادامه داد: طرح نیروگاه‌های خورشیدی در استان کرمان

به‌صورت دومنظوره و در قالب اشتغال و مسکن مددجویان اجراشده است.

احداث هزار نیروگاه تجدید پذیر در کرمان



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه تجدیدپذیر همدان رتبه نخست را دارد محمد مهدی شهیدی روز سه شنبه در آیین بهره برداری

از طرح های توسعه ای شرکت های توزیع نیروی برق کشور بیان کرد: ۲ نیروگاه تجدیدپذیر با هزینه کرد ۱۲۰

میلیارد تومان که یکی از آنها پریروز بهره برداری شد. وی با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان

در بخش انرژی خورشیدی همدان هزینه شده است ادامه داد: برنامه استان توسعه نیروگاه تجدیدپذیر

خورشیدی است و هم اینک ۳۵ مگاوات موافق نامه داریم و ۱۳۰ مگاوات پروانه صادر شده است.

 

وی گفت: ظرفیت منسوبی که در بخش توزیع داریم ۲ هزار و ۲۷۰ مگاولت آمپر است و با توجه به پیکی

امسال به ۷۰۰ مگاوات رسید و با ظرفیت سازی صورت گرفته در بخش توزیع، یک سوم آن در ظرفیت

بخش توزیع و در بخش پیک مورد استفاده قرار می گیرد. مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان

همدان افزود: کمتر از یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیک داشتیم یعنی از ۶۸۷ به ۶۹۵

مگاوات در سال جاری رسید.

 

شهیدی اظهار داشت: استان همدان با توجه به وجود ۶ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه بنابراین عمده مصرف کشاورزی،

سپس ۱۴درصد مصارف صنعتی است. وی ادامه داد: تلفات انرژی سال گذشته با ۱۰.۷ درصد، از میانگین

کشوری کمتر بودیم و ۱۰ ماهه امسال ۱۰.۳ درصد بوده و تا پایان سال قرار است تلفات انرژی به ۱۰ برسد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان همدان افزود: وصول مطالبات سال گذشته بیش

از ۹۸ درصد صورت گرفت همچنین در حذف قبض تا حدودی دچار چالش شده و سه درصد افت داشتیم.

 

شهیدی با بیان اینکه ۲ پست امروز بهره برداری و وارد مدار شد گفت: با این کار مشکلات افت ولتاژ در رینگ

یک همدان رفع شده همچنین یک پست سیار موقت در کبودراهنگ مستقر شده است. وی افزود:

در شهرستان ملایر مشکل تامین برق داشتیم که پنج میلیارد تومان برای رفع این مشکل و ۲ میلیارد

تومان دیگر برای رفع مشکلات بحرانی هزینه شده است.

نیروگاه تجدیدپذیر همدان رتبه نخست را دارد



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

بزرگترین نیروگاه خورشیدی در دبی همانطور که میدانید اکنون بسیاری از کشورها برای تولید منابع انرژی جایگزین و تجدیدپذیر وقت، و هزینه می کنند و به نظر می رسد دبی از این بازی جلوتر است. دبی شروع به ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز (CSP) در جهان کرده است و جاه طلبانه اعلام کرده است که آنها در حال برنامه ریزی برای بهره برداری از آن تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ هستند. گزارشی از عرب نیوز اظهار داشت که ، … نیروگاه مذکور ظرفیت تخمینی ۷۰۰ مگاوات و یک سیستم ذخیره انرژی دارد که چراغ های دبی را تا ۱۵ ساعت پس از غروب آفتاب روشن می کند. این پروژه بلندترین برج خورشیدی ۲۶۰ متری جهان را شامل می شود و گفته می شود به اندازه برج های امارات در دبی است. نیروگاه خورشیدی ۳،۷۵۰ هکتار مساحت دارد – یعنی معادل ۴۵۰۰ زمین فوتبال. به طور کلی انتظار می رود پارک خورشیدی پس از تکمیل ، پنج گیگاوات تولید کند.

عبدالحمید المحیدب مدیر دارایی ACWA Power عربستان سعودی، تفاوت بین صفحه های منظم خورشیدی و فناوری انرژی خورشیدی متمرکز را توضیح داد:

این یک فن آوری کاملاً متفاوت است زیرا شما باید مبادله گرما و (استفاده) توربین های بخار انجام دهید، این فرآیند گرانتر از PV خورشیدی است ، سود اصلی ذخیره سازی است زیرا می توانید گرما را ذخیره کنید ، در حالی که در پانل ها نمی توانید و باتری های لیتیوم هنوز گران هستند. ” این گفته از این واقعیت ناشی می شود که در این زمان باتری های لیتیوم یون تنها گزینه قابل قبول است که وی به عنوان یک وسیله بالقوه برای ذخیره انرژی خورشیدی استفاده می کند.

وی همچنین توضیح داد که آنها از آب برای ذخیره گرمای خورشید استفاده نخواهند کرد ، بلکه در عوض نور خورشید غلیظ را در نمک مذاب ذخیره می کند و در نتیجه گرمای خود را نسبت به آب بیشتر حفظ می کند. این امکان را می دهد که انرژی مدت ها پس از غروب خورشید و با هزینه کمتری ذخیره شود. نمک گرم شده پس از نیاز از انبار خارج می شود و برای جوشاندن آب از آن استفاده می شود. وقتی نمک خنک شد ، می توان آن را بازیافت و دوباره استفاده کرد.

فناوری نیروگاه خورشیدی متمرکز تا حد زیادی برای عموم مردم ناشناخته مانده اس ، به زودی یکی از باشکوه ترین شهرهای جهان را تأمین خواهد کرد.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی در دبی



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه خورشیدی در ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستای در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از نیروگاه خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ و نقل، نگهداری و عوامل مشابه است.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدلهای انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است. در بسیاری از قسمت‌های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده‌است ولی به‌طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

تاکنون با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران نیروگاه خورشیدی در ایران تعداد زیادی آب گرمکن خورشیدی و چندین دستگاه حمام خورشیدی در نقاط مختلف کشور از جمله استان خراسان، استان سیستان و بلوچستان، استان یزد و استان کرمان نصب و راه‌اندازی شده‌است.

نیروگاه خورشیدی در ایران



:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 24 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو


سه شنبه هجدهمین روز تیر ماه در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مطبوعاتی همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان در جمع مطبوعات عنوان شد: احداث یک نیروگاه یکی از توافق‌های این اجلاس بین این دو کشور است.
سرعت بخشیدن به احداث و راه اندازی خط سوم تولید برق بین این دو کشور را از دیگر توافق ها است و مقرر شده تا سال ۲۰۲۰ این خط تولید عملیاتی شود.
با احداث این نیروگاه خط سوم تولید برق ظرفیت آن برای انتقال به ارمنستان تا یک هزار مگاوات خواهد رسید.
وزیر نیرو در اجلاس بین سران دو کشور ایران و ارمنستان بیان کرد: افزایش میزان صادرات گاز به صورت تهاتر با سایر کالاهای مورد نیاز ایران خواهد بود.
و گفت مذاکره درباره افزایش ارتباط کریدور شمال جنوب بین روسیه، گرجستان، ارمنستان و ایران برای تبادل انرژی را از دیگر بحث های این اجلاس به شمار میرفت.
ادامه داد: از مذاکره با طرف ارمنستانی درباره پایش آلودگی رود ارس به عنوان یکی دیگر از محورهای این اجلاس خبر داد.
اردکانیان به تلاش برای تشویق بخش خصوصی کشورمان برای حضور در منطقه آزاد تجاری با کشور ارمنستان اشاره کرد و گفت: باید بخش خصوصی برای حضور در بازار ارمنستان و از این طریق سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا منسجم‌تر عمل کرده و از تک‌روی پرهیز کند.
وزیر نیرو به صادرات روزانه یک میلیون متر مکعب گاز به ارمنستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های این بخش بیشتر است به نحوی که می‌توان آن را چهار برابر کرد.

 

احداث نیروگاه مشترک بین ایران و ارمنستان‎



:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

اجزای تشکیل دهنده توربین های بادی عبارتند :
1. باد سنج (Anemometer):

این وسیله سرعت باد را اندازه گرفته و اطلاعات حاصل از آن را به کنترل‌کننده‌ها انتقال می‌دهد.
2. پره‌ها (Blades):

بیشتر توربین‌ها دارای دو یا سه پره می‌باشند. وزش باد بر روی پره‌ها باعث بلند کردن و چرخش پره‌ها می‌شود.
3. ترمز (Brake):

از این وسیله برای توقف موتور در مواقع اضطراری استفاده می‌شود. عمل ترمز کردن می‌تواند به صورت مکانیکی، الکتریکی یا هیدرولیکی انجام گیرد.
4. کنترلر (Controller):

کنترولرها وقتی که سرعت باد به ۸ تا ۱۶ mph می‌رسد ما شین را، راه‌اندازی می‌کنند و وقتی سرعت از ۶۵ mph بیشتر می‌شود دستور خاموش شدن ماشین را می‌دهند. این عمل از آن جهت صورت می‌گیرد که توربین‌ها قادر نیستند زمانی که سرعت باد به ۶۵ mph می‌رسد حرکت کنند زیرا ژنراتور به سرعت به حرارت بسیار بالایی خواهد رسید.
5. گیربکس (Gear box):

چرخ دنده‌ها به شفت سرعت پایین متصل هستند و آن‌ها از طرف دیگر همان‌طور که در شکل مشخص شده به شفت با سرعت بالا متصل می‌باشند و افزایش سرعت چرخش از ۳۰ تا ۶۰ rpm به سرعتی حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ rpm را ایجاد می‌کنند. این افزایش سرعت برای تولید برق توسط ژنراتور الزامیست. هزینه ساخت گیربکس‌ها بالاست درضمن گیربکس‌ها بسیار سنگین هستند. مهندسان در حال انجام تحقیقات گسترده‌ای می‌باشند تا درایوهای مستقیمی کشف نماید و ژنراتورها را با سرعت کمتری به چرخش درآورند تا نیازی به گیربکس نداشته باشند.
6. ژنراتور (Generator):

که وظیفه آن تولید برق متناوب می‌باشد و بیشتر از نوع ژنراتور‌های القایی می‌باشد.
7. شفت با سرعت بالا (High-speed shaft):

که وظیفه آن به حرکت درآوردن ژنراتور می‌باشد.
8. شفت با سرعت پایین (Low-speed shaft):

رتور حول این محور چرخیده و سرعت چرخش آن ۳۰ تا ۶۰ دور در دقیقه می‌باشد.
9. روتور (Rotor):

بال‌ها و هاب به روتور متصل هستند.
10. برج (Tower):

برج‌ها از فولادهایی که به شکل لوله درآمده‌اند ساخته می‌شوند. توربین‌هایی که بر روی برج‌هایی با ارتفاع بیشتر نصب شده‌اند انرژی بیشتری دریافت می‌کنند.
11. جهت باد (Wind direction):

توربین‌هایی که از این فناوری استفاده می‌کنند در خلاف جهت باد نیز کار می‌کنند در حالی که توربین‌های معمولی فقط جهت وزش باد به پره‌های آن باید از روبرو باشد.
12. باد نما (Wind vane):

وسیله‌ای است که جهت وزش باد را اندازه‌گیری می‌کند و کمک می‌کند تا جهت توربین نسبت به باد در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.
13. درایو انحراف (Yaw drive):

وسیله ایست که وضعیت توربین را هنگامیکه باد در خلاف جهت می‌وزد کنترول می‌کند و زمانی استفاده می‌شود که قرار است روتور در مقابل وزش باد از روبرو قرار گیرد اما زمانی که باد در جهت توربین می‌وزد نیازی به استفاده از این وسیله نمی‌باشد.
14. موتور انحراف (Yaw motor):

برای به حرکت درآوردن درایو انحراف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اجزای تشکیل دهنده توربین بادی را بدانیم



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

نیروگاه خورشیدی چیست؟ دلایل استفاده از نیروگاه خورشیدی ؟ یک نیروگاه خورشیدی (solar power plant) انرژی های خورشید را به الکتریسیته تبدیل میکند. این تبدیل انرژی به صورت مستقیم با استفاده ازفتوولتایئک یا به صورت غیرمستقیم توسط نیروگاه خورشیدی حرارتی یا ترکیبی از هردو روش انجام میشود. تفاوت این دو سیستم درچگونگی تبدیل انرژی خورشید به الکتریسیته می باشد.

 
نیروگاه خورشیدی فتوولتایئک چیست

به پدیده ای که اثرتابش نورخورشید را بدون استفاده ازمکانیزم های محرک به الکتریسیته تبدیل میکند پدیده فتوولتایئک و به هر سیستمی که از سیستم فتوولتایئک استفاده کند سیستم فتوولتایئک میگویند.

سلول های فتوولتایئک از مواد نیمه رسانایی مانند الیاژهای سیلیکونی (سلول های فتوولتایئک از چندین لایه ورق نازک سیلیکون) ساخته می شوند. فوتون های پرتو نور به این مواد نیمه رسانا برخورد میکنند و این مواد به علت اثر فتوالکتریک فوتون ها را جذب نموده و الکترونها را ازاد می کنند و سپس این الکترون ها براثر میدان الکتریکی به حرکت در می ایند و جریان الکتریکی را ایجاد میکنند. قابل ذکر است که انرژی فتوولتایئک برای مصارف مختلفی از جمله کشاورزی بکارمی رود.

امروزه سیستم های فتوولتایئک یکی از موارد کاربردی انرژی های نو میباشد و تاکنون سیستم های گوناگونی با ظرفیت های (5/0 وات تا چند صد مگاوات) در سرتاسر کره زمین نصب و راه اندازی شده اند،قابلیت اطمینان و عملکرد این سیستم ها باعث شده که هر روزه برتعداد متقاضیان آن افزوده شود و مورد استقبال افراد بیشتری قرار بگیرد.

 
نیروگاه خورشیدی حرارتی

نیروگاه خورشیدی حرارتی در واقع نیروگاه هایی هستند که از انرژی گرمایی خورشید برای گرم کردن مایعات تا دمای بالا استفاده میکنند یعنی با استفاده از سیستم های متمرکز کننده نورخورشید نور را در یک نقطه متمرکز میکنند تا آب را به بالاترین دما برسانند. این مایعات پس از گرم شدن، گرمای خود را به آب منتقل میکنند که در نتیجه باعث بخار آب میشود، از این بخار برای تبدیل انرژی توسط توربین ها درن یروگاه ها استفاده می شود، این انرژی مکانیکی توسط یک ژنراتور به الکتریسیته تبدیل میشود.

از نیروگاه های خورشیدی حرارتی می توان به آبگرمکن و حمام خورشیدی، سرمایش و گرمایش خورشیدی، آب شیرین کن خورشیدی، خشک کن خورشیدی، اجاق خورشیدی، کوره های خورشیدی و خانه خورشیدی اشاره کرد.

 
دلایل استفاده از نیروگاه خورشیدی

1. انرژی خورشیدی برای محیط زیست بسیار مناسب است.

2.عدم استفاده از شبکه برق رسانی شهر درصورت استفاده از انرژی خورشیدی.

3.استفاده بهینه و مفید از زمین های بلا استفاده برای تولید انرژی.

4.انرژی خورشید باعث کاهش مصرف برق می شود.

5.انرژی خورشیدی امنیت شبکه برقی را بهبود میبخشد.

6.این انرژی باعث ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی در کشور میشود.

7.خورشید یکی از منابع رایگان برای تولید و تامین انرژی است.

 

نیروگاه خورشیدی چیست؟ دلایل استفاده از نیروگاه خورشیدی

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

آشنایی با نیروگاه گازی و عملکرد آن : نیروگاه گازی (Gas power plant) به نیروگاهی گفته میشود که بر مبنای سیکل گاز کار میکند و دارای توربین گازی می باشد. ساختمان آن دارای سه بخش  اصلی کمپرسور، اتاق احتراق و توربین گاز است که هرکدام وظیفه ویژه ای را انجام میدهند: وظیفه کمپرسور یا متراکم کننده نیز هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق می‌فرستند و در حقیقت از کمپرسورها برای فشرده‌کردن گازها استفاده می‌شود. اتاق احتراق: وظیفه سوزاندن سوخت در محفظه به عهده اتاق احتراق می باشد و توربین: وظیفه گرداندن ژنراتور را دارد.


عملکرد نیروگاه گازی

عملکرد یک نیروگاه گازی بدین صورت است که ابتدا هوا با دما محیط وارد کمپرسور شده و پس از متراکم شدن تحت تحول آدیاباتیک، وارد محفظه احتراق میشود و با احتراق سوخت، هوای ورودی در محفظه احتراق تحت یک فشار ثابت گرم میشود؛ گاز خروجی از این محفظه دارای فشار و درجه حرارت بالایی است که انرژی پتانسیل و جنبشی زیادی دارد. این گاز با عبور از پره های ثابت و متحرک توربین گازی باعث چرخش محور توربین و در نتیجه چرخش محور رتور ژنراتور می شود.

 
مزایا و معایب نیروگاه های گازی

مزایا:

1.توربین های گازی نسبت به وزنشان توان زیادی را تحویل میدهند

.2موتورهای توربین گازی کوچکتراز توربین های دیگر است

3.عرضه فراوان گاز طبیعی به عنوان سوخت

4.امکان بکارگیری توربین گازی با راندمان حرارتی بالا

5.قابلیت و کارایی بالا

6.این سیستم کمترین آلودگی را از نظر تولید گازهای سمی خروجی از دودکش نیروگاه ایجاد میکند

7.نیاز به سرمایه اولیه اندک

8.قابلیت حمل و نصب تجهیزات توربین گازی در کوتاه ترین زمان

9.عدم نیاز به اب فراوان

10.امکان تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی، که ترکیبی ازیک یا چند واحد، توربین گازی در کنار تاسیسات بویلرنصب میشود و توربین بخاری ک کنار آن وجود دارد .بدین ترتیب نیروگاه سیکل ترکیبی درحال تجسم عینی تاسیسات تولید برق است که بالاترین راندمان را در استفاده از انرژی گرمایی دارد .

 
معایب نیروگاه گازی

1. آلودگی محیط زیست زیاد است

2.فرسوده شدن کمپرسور و توربین سبب عمر کم نیروگاه میشود

3.به علت آلودگی بیشتری که نسبت به سوخت گازویئل دارد کمتر مورد استفاده قرار میگیرد

4.استهلاک زیادی دارد

5.راندمان کم است

6.امکان استفاده از سوخت جامد فراهم نیست چرا که پره های رتورها سریعا پراز دود میشود

 

آشنایی با نیروگاه گازی و عملکرد آن



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

آشنایی با توربین گاز (Gas turbine) یا توربین احتراقی، به توربو ماشینی که دارای حداقل یک قطعه متحرک بنام مجموعه رتورکه شامل یک شافت یا درام با پره های متصل به آن است و انرژی را از یک جریان سیال میگیرد و آن را به کار مفید تبدیل میکند میگویند، کارکرد اصلی توربین گاز بسیار شبیه به توربین بخار (Steam turbine) میباشد با این تفاوت که بجای بخارآب، هوا وارد آن میشود و از کاربرد های توربین گاز برای رانش هواپیما، ترن، کشتی، توربین گازی هوانوردی، موتور جت ها، موتور پربوپروآپ ها، موشک های سوخت مایع و ژنراتورهای الکتریکی و حتی تانک ها می توان اشاره کرد.

هر توربین گاز شامل یک کمپرسور برای فشرده کردن هوا، یک محفظه احتراق برای مخلوط کردن هوا با سوخت و محترق کردن آن و یک توربین برای تبدیل انرژی درونی گازهای داغ و فشرده به انرژی مکانیکی است، بخشی از انرژی مکانیکی تولید شده در توربین، صرف چرخاندن کمپرسور خود توربین شده و باقی انرژی، بسته به کاربرد توربین گاز ممکن است مولد الکتریکی را بچرخاند، به هوا سرعت دهد یا مستقیما به همان صورت مصرف میشوند.


آشنایی با توربین گاز (Gas turbine) و انواع توربین گازی

از انرژی توربین های گازی به دو صورت مکانیکی و الکتریکی استفاده میشود.

    توربین گازی برای تولید توان الکتریکی
    توربین های گازی صنعتی برای تولید توان الکتریکی یا همان توربوژنراتورها، توربین هایی هستند که توان تولید شده به وسیله آنها به ژنراتور منتقل شده و درآنجا به انرژی پتانسیل الکتریکی تبدیل میشود، این نوع توربین گاز می تواند به صورت سیکل ساده یا سیکل ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد.

 

آشنایی با توربین گاز (Gas turbine)



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 تير 1400 | نظرات ()