نوشته شده توسط : آرا نیرو

انرژی بادی مزایایی فراوانی دارد و به‌همین دلیل یکی از سریع‌ترین رشدها را نیز در بین منابع انرژی‌های تجدید پذیر جهان دارد.

برای ادامه توسعه‌ی انسانی، ما در نهایت باید منابع انرژی تجدیدپذیر یا عملا پایان‌ناپذیری پیدا کنیم. حتی اگر تصور کنید که ذخیره‌ی نفت و گاز و ذغال سنگی برای صد یا هزار سال داریم، باز هم نمی‌توان به آن اکتفا کرد. به‌جز پیدا کردن راهی که بتوانیم بدون گرم شدن کره‌ی زمین این منابع انرژی را بسوزانیم، بعد از تخلیه‌ی این منابع چه ‌اتفاقی می‌افتد؟

حتی ظاهرا منبع انرژی پایان‌ناپذیری مانند فیوژن (هم‌جوشی هسته‌ای) مقادیر بسیار بالایی حرارت زاید، تولید می‌کند. این گرمای اضافی به‌اندازه‌ای است که می‌تواند روی اکوسیستم و موجودات زنده تاثیراتی مضری داشته باشد.

عادت‌های کنونی مصرف انرژی ما، سیاره‌ای کاملا متفاوت را نسبت به‌چیزی که خودمان می‌شناختیم، برای فرزندان ما و نسل‌های بعد به میراث می گذارد. اکنون در دوره‌ای هستیم که عصر تغییرات اقلیمی لقب گرفته و شاید همین حالا که این مطلب را می‌خوانید، حتما گرمایی را تحمل می‌کنید که در طول عمرتان بی‌سابقه بوده، این‌ها اولین موج‌های گرمای ناشی از انفجارِ انتشار گازهای گلخانه‌ای به جو کره زمین هستند.

یکی از حوزه‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند، فردای سیاره‌ی زمین را نجات دهد، منابع انرژی تجدید پذیر است. در این مطلب به انرژی بادی می‌پردازیم. باد، شکلی از انرژی خورشیدی است که از گرم شدن نابرابر سطح زمین در اثر تابش خورشید به‌وجود می‌آید، به‌همین جهت، تا زمانی که خورشید می‌تابد، باد هم می‌وزد!
توربین بادی copy - سر گذشت و آینده‌ی نیروگاه های بادی باد، مدت طولانی‌ است که در خدمت انسان‌ها است

باد، مدت طولانی‌ است که در خدمت انسان‌ها است. از زمان‌های دور، انسان‌ها انرژی باد را مهار کرده‌اند. قایق‌های بادبانی بیش از ۷ هزار سال قبل طول رودخانه نیل در مصر را طی می‌کردند، آسیاب‌های بادی ساده در چین، آب را پمپاژ می‌کردند، در حالی که آسیاب‌های بادی عمود محور، برای خُرد کردن دانه‌های غله و گندم در ایران و خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گرفتند. احتمالا ایرانیان باستان، از ماهرترین و مبدع‌ترین اقوام جهان در مهار انرژی بادی بوده‌اند. ایرانیان علاوه بر آسیاب‌های عمود محور، از دلو (دولاب) یا چرخ چاه برای رساندن آب چاه به مزارع استفاده می‌کردند. آنها همچنین از مدت‌ها قبل با ساختن بادگیرها از انرژی باد برای خنک کردن خانه‌ها و عمارت‌های خود بهره‌ برده‌اند.

گفته می‌شود که آسیاب‌های بادی ایرانی در حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ سال قبل از میلاد به‌کار گرفته شدند. اولین طرح شناخته‌شده از یک آسیاب بادی، همان مدلِ عمود محور ایرانی است که با پره‌های عمودی از جنس از چوب ساخته‌ می‌شدند و با اتصال به ستون‌های افقی و یک محور مرکزی به آسیاب گندم می‌پرداختند.
ایرانیان باستان، از ماهرترین و مبدعترین اقوام جهان در مهار انرژی بادی بوده‌اند
آسیاب‌های بادی عمود محور در چین نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند که اغلب حتی ادعا می‌شود که این کشور زادگاه آسیاب‌های بادی بوده است. اما در حالی که اعتقاد بر این است که آسیاب بادی در چین بیش از ۲۰۰۰ سال پیش اختراع شد و سپس به همه‌جای جهان رفت، اما اولین اسناد مربوط به آسیاب‌های بادی چین به قرن سیزدهم برمی‌گردد. در آنجا نیز کاربردهای اولیه ظاهرا آسیاب دانه‌ی ذرت و پمپاژ آب بوده است.

به‌تدریج روش‌های جدید استفاده از انرژی باد به سراسر جهان رفتند. در قرن شانزدهم، مردم در خاورمیانه به‌طور گسترده‌ای از آسیاب‌های بادی استفاده می‌کردند. بازرگانان و جنگجویان صلیبی این ایده را با خود به اروپا بردند. هلندی‌ها، معماری آسیاب‌های بادی را اصلاح کردند و از آن برای تخلیه آب در تالاب‌های رود راین استفاده کردند.

آسیاب‌های بادی قدیمی روستای نشتیفان نمونه‌ای از آسیاب‌های بادی قدیمی روستای نشتیفان، شهرستان خواف در استان خراسان رضوی. این آسیاب‌های بادی که با نام «آس‌بادهای نشتیفان» شناخته می‌شوند، در سال ۲۰۰۲ در فهرست فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

هنگامی که مهاجران در اواخر قرن نوزدهم این تکنولوژی را به دنیای جدید بردند، آنها شروع به استفاده از آسیاب‌های بادی برای رساندن آب به مزارع و مراتع کردند. آمریکایی‌ها از آسیاب‌های بادی برای خرد کردن گندم و ذرت، پمپ کردن آب و برش چوب در کارخانه‌های چوب‌بری استفاده کردند. با توسعه برق، نیروی باد کاربرد جدیدی برای روشنایی ساختمان‌ها پیدا کرد. در طول قرن بیستم، نیروگاه‌های بادی کوچک مناسب برای مزارع، خانه‌ها و مزارع بادی بزرگ‌تری که می‌توانستند به شبکه‌های برق شهری متصل شوند، توسعه یافتند.

تیغه یا پره‌ی توربین بادی مانند بال هواپیما کار می‌کند. همانطور که هوا از هر دو طرف پره عبور می‌کند، شکل پره باعث می‌شود که فشار هوا در دو طرف پره نامتوازن شود و همین باعث چرخیدن پره‌ها به دورِ روتور توربین می‌شود. در بالای توربین‌های بادی، یک بادنما و بادسنج قرار می‌گیرد که به‌ کامپیوتری متصل است و توربین بر اساس اطلاعات بادنما، جهت خود را به سوی باد عوض می‌کند.

پره‌ها به یک روتور متصل شده‌اند که در هر دقیقه در حدود ۱۸ بار می‌چرخد، اما این میزان دور، به‌اندازه‌ای نیست که برای تولید برق کافی باشد. بنابراین، شفت اصلی یک سری چرخ‌دنده‌ها را می‌چرخاند که میزان دور در دقیقه را به حدود ۱۸۰۰ افزایش می‌دهد و در این سرعت است که ژنراتور می‌تواند شروع به تولید برق کند. معمولا هر چه توربین‌های بادی بزرگ‌تر باشند یا در ارتفاعات بالاتری قرار گرفته‌ باشند، توان بالاتری دارند.

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، مهم‌ترین مزیت، توربین‌های بادی، کاهش تاثیرات مخرب زیست‌محیطی است. توربین‌های بادی مستقیما، هیچ‌گونه آلودگی آب‌وهوایی یا زیست‌محیطی ندارند. به همین ترتیب، تجهیزات و ماشین‌آلات توربین‌های بادی هیچ یک از گازهای گلخانه‌ای مضر را که به تغییرات اقلیمی کمک می‌کند، منتشر نمی‌کنند. این عدم آلودگی باعث می‌شود که جمعیت‌هایی که در اطراف مزارع بادی ساکن هستند، از مشکلات جدی پزشکی مانند سرطان ریه یا آسم مصون باشند. علاوه‌ بر این، حیوانات نیز در محیطی سالم‌تر رشد می‌کنند.

با توجه به اینکه انرژی باد یک منبع تجدید پذیر است و به کشتیرانی یا ذخایر زیرزمینی متکی نیست، مانع از آلودگی‌های غیر مستقیم ناشی از حمل‌و‌نقل می‌شود. انرژی بادی برخلاف بسیاری از روش‌ها، قادر به تولید برق بدون استفاده از آب است، به همین جهت، می‌تواند از آلودگی آب و کمبود انرژی ناشی از خشکسالی جلوگیری کند.

توربین‌های بادی به‌ویژه در مناطق بادخیز، می‌توانند در تمام ساعات شبانه‌روز برق تولید کنند. این امر به‌خصوص برای مناطق ساحلی و کوهستانی مطلوب است. همچنین می‌توان توربین‌های بادی و پانل‌های خورشیدی متوسط را برای به حداکثر رساندن تولید انرژی تجدید پذیر در مکان‌هایی با آفتاب و باد متناوب ترکیب کرد.
توربین بادی copy - سر گذشت و آینده‌ی نیروگاه های بادی توربین‌های بادی با کاربردهای تجاری یا خانگی

توربین‌های بادی می‌توانند در مکان‌های مختلفی با کاربردهای تجاری یا خانگی نصب شوند. تجهیزات بادی را می‌توان در منازل، مزارع، سکوهای دریایی و در بالای تپه‌های بلند نصب کرد.

توربین‌های دریایی می‌توانند پایه‌های ثابت یا شناور داشته باشند و از جریان‌های مداوم بادهای اقیانوسی بهره‌مند شوند. در واقع، این شکل از انرژی تجدیدپذیر بسیار مقیاس‌پذیر است. در حالی که نیروگاه‌های سنتی برای تامین برق جمعیت‌های بزرگ طراحی شده‌اند، توربین‌ها در ابعاد مختلفی توسعه یافته‌اند. مدل‌های مختلف توربین‌های بادی می‌توانند برق یک مزرعه کوچک، یک خانه یا صدها خانه را تامین کنند.

توربین‌های بادی مستقیما، هیچ‌گونه آلودگی آب‌وهوایی یا زیست‌محیطی ندارند
مزیت دیگر توربین‌ها، جاگیر نبودن است. توربین‌های بادی بر خلاف نیروگاه‌های مرسوم و حتی مزارع خورشیدی، فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. و مردم می‌توانند به فعالیت‌های دیگر خود در مناطق اطراف توربین‌های بادی ادامه دهند.

به‌عنوان مثال، توربین بادی می‌تواند در یک مزرعه با محصولات کشاورزی یا دام‌ها نصب شود. این مورد، به‌خصوص برای کشورهای کوچکی که با مشکل کمبود جا مواجه‌اند، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. به‌این ترتیب، توربین‌های بادی می‌توانند بدون از بین بردن زمین‌های کشاورزی یا زیستگاه‌های حیات وحش به تولید برق بپردازند.

انسان ها از دوران باستان باد را مهار می کردنددریانوردان باستان از بادبان برای مهار باد استفاده می‌کردند و کشاورزان از آسیاب‌های بادی برای خرد کردن دانه‌های غلات و گندم استفاده می‌کردند

با توربین‌های بادی در مقایسه با اکثر تکنولوژی‌های تولید انرژی، احتمال بسیار کمتری برای وقوع حوادث فاجعه‌آمیز وجود دارد. توربین‌های بادی متکی به سوخت‌هایی نیستند که باید حفر و استخراج یا در کشتی بارگیری شوند. این مورد می‌تواند، تا حد زیادی از خطرات مرتبط به این تکنولوژی بکاهد. اگر چه چنین حوادثی نادر هستند، اما نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توانند نشت کنند و فجایعی مانند چرنوبیل یا فوکوشیما را رقم بزنند و نواحی مسکونی و زمین‌های بزرگی را غیر قابل زندگی کنند یا دریاها و اقیانوس‌های وسیعی را آلوده کنند. استخراج گاز طبیعی هم به آلودگی آب‌های زیرزمینی و حتی زمین لرزه مرتبط است. اما نیروی باد، می‌تواند اجازه دهد که برق زیادی بدون ریسک چندانی تولید شود.

مزیت دیگر انرژی باد، اقتصادی است. صاحبان کسب‌وکارها، کشاورزان و دیگر صاحبان زمینی که توربین‌های بادی را روی زمین‌های خود نصب می‌کنند، صرفه‌جویی‌های قابل‌توجهی می‌کنند. توربین‌های بادی به آنها کمک می‌کند که بدون استفاده از مقادیر قابل‌توجهی زمین، زمین‌های خود را به‌لحاظ اقتصادی زنده نگه دارند. صاحبان خانه‌ای نیز که از توربین‌های بهره می‌برند، می‌توانند از پرداخت هزینه‌های ماهانه برق پرهیز کنند و صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های برق خود کنند.
  توربین بادی copy - سر گذشت و آینده‌ی نیروگاه های بادی انرژی باد تقریبا در همه‌جای زمین در دسترس است

انرژی باد تقریبا در همه‌جای زمین در دسترس است؛ اما پیرامون میزان سازگاری ونیروی باد، تفاوت‌های وجود دارد. یک برآورد نشان می‌دهد که ۱ میلیون گیگاوات انرژی بادی در کل زمین وجود دارد و اگر فقط ۱ درصد از این زمین‌ها از نیروی باد بهره‌برداری کنند، می‌توان تمامی تقاضای جهانی برق را تامین کرد. اگرچه اکثر انرژی باد در حال حاضر در خشکی‌ها به دست می‌آید، اما به محبوبیت مزارع بادی دریایی به‌عنوان یک منبع بزرگ با اثرات زیست‌محیطی کمتری (به ویژه با توجه به آلودگی صوتی و بصری) افزوده می‌شود. ظرفیت تولید انرژی بادی جهان در اواخر سال ۲۰۱۵ به ۴۳۵ گیگاوات رسید، حدود ۷ درصد کل ظرفیت تولید برق جهان.

سه کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برق از انرژی بادی، کشورهای چین ایالات متحده آمریکا و آلمان هستند. چین با ظرفیت نصب‌شده‌ی بیش از ۱۵۶٫۷ گیگاوات برق در سال ۲۰۱۶، بیشترین تولید برق از انرژی بادی در جهان را داشته است. این کشور سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در بخش انرژی تجدیدپذیر و به‌خصوص انرژی بادی انجام داده است.

بر اساس گزارش انجمن انرژی بادی جهان، بازار انرژی بادی چین بزرگترین بازار جهانی است که ۵۲ از سهم بازار جهانی را در بر‌می‌گیرد. چین قصد دارد، قبل از پایان سال ۲۰۲۰ ظرفیت ۱۰ گیگاوات برق از توربین‌های دریایی به شبکه برق خود اضافه کند. چین بر اساس گزارش شورای جهانی انرژی باد، از این لحاظ در رتبه سوم قرار داشت.
جهت اطلاعات بیشتر انرژی باد چیست کلیک نمائید
توربین بادی copy - سر گذشت و آینده‌ی نیروگاه های بادی اطلاعات شورای جهانی انرژی باد

کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا و آلمان، در بین کشورهای جهان؛ بالاترین ظرفیت تولید انرژی بادی را در اختیار دارند
ایالات متحده آمریکا، دومین تولیدکننده انرژی باد است که ظرفیت نصب شده آن به ۸۲٫۱ گیگاوات در پایان سال ۲۰۱۶ می‌رسید. بر اساس گزارش امسال انجمن انرژی بادی آمریکا، بیش از ۱۴۰۰۴ مگاوات پروژه انرژی بادی در دست احداث است و ۱۱۸۱۵ مگاوات هم از این پروژه‌ها در آستانه شروع به کار هستند.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، دارای بیش از ۵۲ هزار توربین بادی تجاری در بیش از ۴۲ ایالت و همچنین در کشورهای گوام و پورتوریکو بود. اواسط سال گذشته بود که شرکت Xcel Energy اعلام کرد که قصد احداث ۱۱ مزرعه بادی در ۱۱ ایالت این کشور را با ظرفیتی ۳٫۳۸ گیگاواتی دارد.

اگر تنها ۱ درصد از کل انرژی بادی زمین مهار شود، تمام برق جهان تامین می‌شود
آلمان با نصب ۵۰ گیگاوات برق بادی در سال ۲۰۱۶، سومین کشور جهان در زمینه انرژی بادی لقب گرفت. اداره‌ی فدرال انرژی آلمان، بوندسنتزاگنتور، مناقصه‌ای را برای پروژه‌های انرژی بادی با ظرفیت ۱ گیگاوات اعلام کرد. این کشور قصد دارد که ظرفیت انرژی بادی خود را از طریق مناقصه‌ها تا سال ۲۰۱۹، سالانه به ۲٫۸ گیگاوات افزایش دهد. آلمان، یکی از کشورهای پیشگام اتحادیه اروپا از لحاظ انرژی‌های تجدیدپذیر است و به‌موجب قانون انرژی تجدید پذیر، مزارع بادی از سوبسید‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند.


نصب توربین‌های بادی در ایران

از زمان نصب توربین‌های بادی در ایران، تولید انرژی بادی رشد چشمگیری داشته است. توربین‌های بادی ایران عمدتا با کمک گروه صنعتی سدید و همکاری و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های خارجی از جمله شرکت هندی سازلن انرژی و شرکت زیمنس آلمان ساخته و راه‌اندازی شده‌اند.

در سال ۲۰۰۴، تولید برق از انرژی بادی در ایران تنها ۲۵ مگاوات بود. اما یک سال بعد، این میزان به ۳۲ مگاوات افزایش یافت و در سال ۲۰۰۶ به ۴۵ مگاوات رسید. خوشبختانه با افزایش تولید پایدار برق، ایران به سرمایه‌گذاری در مزارع بادی ادامه داده است. در سال ۲۰۰۹، ظرفیت تولید برق حاصل از انرژی بادی به ۱۳۰ مگاوات افزایش یافت.
یکی از بهترین نیروگاه‌های بادی ایران در منطقه بادخیز منجیل در استان گیلان ساخته شده که به سبب بادهای تند موسوم به «هفت باد منجیل» مشهور است

این نتیجه ساخت مزارع بادی بزرگ‌تر در مناطق ساحلی و بادخیز مانند منجیل در استان گیلان و بینالود در خراسان رضوی بود. به گزارش شورای جهانی انرژی باد، با رشد سریعی در بخش انرژی باد، ایران در حال حاضر در رتبه ۳۰ جهان به‌لحاظ تولید انرژی بادی قرار دارد. اما با وجود پیشرفت قابل‌توجه صنعت انرژی بادی در کشور، مجموع کل ۱۵۰ مگاوات برق تولیدی از انرژی بادی، هنوز بخش کوچکی از برق مصرفی سالانه ایران را تشکیل می‌دهد که حدود ۳۳ هزار مگاوات است.

با وجود تحریم‌های بین‌المللی، صنعت نوظهور انرژی بادی ایران به مشکلاتی عدیده‌ای برخواهد خورد
واقعیت این است که ایران هنوز به‌شدت وابسته به سوخت‌های فسیلی است و این سوخت‌ها تقریبا تمام برق کشور را تامین می‌کنند. و با وجود دورنمای مثبتی که در این حوزه دیده می‌شود، احتمالا شاهد رکود ایران در زمینه‌ی صنایع پاک و ارزان و منابع انرژی تجدیدپذیر خواهیم بود. در واقع، با وجودی که سرمایه‌گذاری‌های اخیر از تمایل بالا برای سرمایه‌گذاری در این صنعت خبر می‌دهد، اما با وجود تحریم‌های بین‌المللی اخیر که در پی خروج آمریکا از توافق برجام اتفاق افتاد، صنعت نوظهور انرژی بادی کشورمان به مشکلاتی عدیده‌ای برخواهد خورد.

مورد دیگر اینکه، حتی ممکن است که ایران، ظرفیت فعلی برق تولیدی از انرژی بادی را هم از دست بدهد. در واقع، بیشتر توربین‌های بادی هر ۱۰ تا ۱۵ سال نیاز به تعمیرات عمده‌ای دارند و اگر به درستی نگهداری نشوند، دیگر کار نخواهند کرد.

انرژی باد همچنان یکی از امیدوارکننده‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر است. در طول دهه گذشته، صنعت انرژی بادی رشد چشمگیری داشت و مزارع باد در سراسر جهان نصب شدند.

در حال حاضر منبع انرژی تجدید پذیر، بهترین رقیب نیروگاه‌های سوخت فسیلی هستند، حتی در برخ نقاط جهان، این انرژی پاک و ایمن، ارزان‌تر از ذغال سنگ است.

همه‌ی شواهد نشان می‌دهد که احتمالا در آینده، توربین‌های بیشتری در نقاط مختلف جهان خواهیم دید. به باور تحلیل‌گران، حتی اگر با رشد انرژی بادی روندی که برنامه‌ریزی شده پیش نرود، بازهم توربین‌های بادی در سال‌های آینده گسترش خواهند یافت.

مزارع بادی می‌توانند برای شهرهای صنعتی روبه‌زوال و متکی به نفت، رفاه افتصادی به همراه داشته باشد
اما این بدین معنا نخواهد بود که توربین‌های بادی در همه‌جا به‌چشم خواهند خورد. مخالفان انرژی بادی، ادعا می‌کنند که توربین‌های بادی، جلوه‌‌ی طبیعت را خدشه‌دار می‌کنند. هرچند در مقابل، موافقان انرژی بادی هم مدعی هستند که توربین‌های بادی به جذابیت‌های طبیعت خواهند افزود. بنابراین تاحدی منطقی است که تصور کنیم، دیدن توربین‌های چرخان بادی تقریبا در همه‌جا، ترسناک است و اینکه مناظر کوهستانی و زمین‌های کشاورزی دیگر هیچ‌گاه مانند گذشته نخواهند بود.


افزایش توربین‌های بادی دریایی

اما، احتمال اینکه شاهد افزایش توربین‌های بادی دریایی باشیم، بسیار بالاست. تکنولوژی انرژی بادی دریایی به سرعت در حال افزایش است و پتانسیل تولید برق از انرژی بادی در دریاهای آزاد به‌مراتب بیشتر از خشکی است. به این ترتیب، احتمال بیشتری وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک هرگاه که از پنجره هواپیما به بیرون نگاه کنیم، توربین‌های بادی را در دریاهای وسیع ببینیم.

 

سر گذشت و آینده‌ی نیروگاه های بادی



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

حوه انتقال پره های توربین بادی به طول 52 متر و وزن 80 تن به بالای کوه در چین را در این ویدئو مشاهده کنید.
این کار به وسیله کامیون هایی که تنها 7 متر طول و 9 تن وزن دارند انجام می شود.

 

 

نصب توربین های بادی ۸ تونی بر روی کوه



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

چگونگی ذخیره سازی تغییرات انرژی کربن در سراسر کشور شروع به ظهور کرده است – به طرز شگفت انگیزی به رهبری خدمات آب و برق در غرب آنها به عنوان دنبال ترکیبی اقتصادی از انرژی های تجدید پذیر و ذخیره سازی باتری در روزهای تعطیل و جایگزینی برای نیروگاه های سوخت فسیلی موجود است.

در چند ماه گذشته، سرعت نسبتا قابل توجهی که مشخصه تغییرات ناگوار است، خدمات آب و برق در کالیفرنیا، کلرادو و ایندیانا، برنامه هایی را برای جایگزینی بیش از 2.4 گیگاوات از زغال و گاز موجود با باتری و انرژی تجدید پذیر، از جمله دو بزرگترین پروژه های ذخیره سازی باتری تا کنون به شمار می رود.

کالیفرنیا عمدتا ترکیبی از الکتریسیته خود را فراتر از ذغال سنگ، به جز برخی از واردات برق خارج از کشور منتقل کرده است، اما هنوز بیش از 40 درصد تولید نسبی آن از تولید گاز طبیعی وابسته است. روزها تعداد نیروگاه های باقی مانده تولید گاز دولت به سمت هدف جدید خود برای دستیابی به برق بدون کربن تا سال 2045 می رود. اخیرا اتحادیه دانشمندان طبق گزارش نگران کننده ای، با کاهش گاز در کالیفرنیا، ترکیبی از انرژی های تجدید پذیر و باتری ها می تواند باعث بازنشستگی بیش از نیمی از تاسیسات گاز طبیعی در شبکه کالیفرنیا تا سال 2030 باشد.

با تأیید کمسیون خدمات عمومی کالیفرنیا، بزرگترین کشور دولتی، Pacific Gas & Electric (PG & E)، با چهار پروژه ذخیره باتری، با هدف جایگزینی سه نیروگاه گاز موجود با مجموع 676 مگاوات تولید گاز، پیش رو حرکت می باشد. نیروگاه های گاز در حال حاضر توسط پرداخت های “قابل اعتماد باید” (RMR) مجاز توسط کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال، که به این معنی است که این نیروگاه های غیرقانونی زنده نگه داشته می شوند و برای اهداف با قابلیت و با اطمینان در شبکه عمل می کنند.

اول، این چهار پروژه 567.5 مگاوات / 2،270 مگاوات در ساعت انرژی ذخیره سازی را نشان می دهند که مقدار زیادی از باتری را در بر گرفته است.

دوم، این سیستم ها عبارتند از یک پروژه که بزرگترین تأسیسات باتری در جهان است، یک سیستم 182.5 مگاوات / 730 مگاوات در ساعت از Tesla، و دیگری که بزرگترین نصب کننده های شخص ثالث در جهان را دارد، یک سیستم 300 مگاواتی / 1200 مگاوات در ساعت توسط Vistra Energy توسعه یافته است، اما قرارداد برای سیستم Tesla شامل گزینه upsizing باتری به حدود شش ساعت زمان بر است.

سوم، اگر این مرحله موفقیت آمیز باشد، این تاسیسات اولین نمونه ای خواهد بود که ذخیره سازی باتری نیروگاه های طبیعی موجود در کشور را جایگزین کرده است. هیچ تضمینی وجود ندارد که توسعه این پروژه ها موجب توقف هرکدام از سه نیروگاه گاز شود، اما PG & E قصد دارد این کار را با درخواست سیستم ها برای حل مشکلات مربوطه به قابلیت با اطمینان بودن که منجر به تعیین RMR و پرداختی براین نیروگاه های غیر اقتصادی صورت نگیرد.

توسعه سیستم های باتری باعث بازنشستگی فوری ایننیروگاه ها نخواهد شد، اما باید در طول زمان با رضایت اقتصادی آنها چیره شود، به این ترتیب آنها کندتر عمل می کنند و در نهایت تمام فعالیت را متوقف می کنند.

در نهایت، این پروژه ها می تواند به عنوان یک مدل برای این که چگونه این سیستم های ذخیره سازی بزرگ عمل می کنند و در بخش های دیگر کشور تامین می شود و توسعه می یابد،را شرح دهند. یک فرصت برای بازار بزرگ وجود دارد، که با بیش از 1000 نیروگاه توانمند که در سراسر ایالات متحده عمل می کنند، اما در حال حاضر این فرصت برای بازار انرژی باقی مانده برای ذخیره باتری است.

زغال سنگ هنوز هم در کلرادو و ایندیانا پادشاه است. زغال سنگ بیش از 50 درصد تولید برق در کلرادو را تشکیل می دهد و مصرف کل زغال سنگ ایندیانا برای مصرف برق پس از تگزاس در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس پیشنهادات اخیر از خدمات عمده در این ایالت ها، چگونگی پایان دادن به تولید برق اززغال سنگ، شاید دیر یا زود صورت گیرد که در زمان حال حاضر واضح تر بیان می شود.

 

بزرگترین پروژه ذخیره سازی تولید برق از نیروگاه ها در باتری



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه های بادی که روی سطح دریا احداث می شوند یکی از منابع مهم تولید انرژی تجدید پذیر محسوب می شوند که به دلیل قرار گیرفتن آن ها بر روی سطح دریاها بیشتر و بهتر می توانند از سرعت و شدت باد استفاده کرده و در نهایت تولید انرژی الکتریکی بالاتری را فراهم کنند.

امروزه بیشتر کشورهای جهان به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر سوق داده می شوند که یکی از این منابع مهم جریان باد است. برای به دست آوردن انرژی باد و تبدیل آن به انرژی الکتریکی باید از نیروگاه های بادی کمک گرفت که دارای مجموعه ‌ای از چندین توربین بادی در یک مکان است. چنین نیروگاهی علاوه بر خشکی می ‌تواند روی دریا نیز قرار بگیرد و انرژی پاک تولید کند.

عمق دریا اغلب عامل محدود کننده ای است که در مورد ساخت مزارع بادی دریایی در نظر گرفته می شود. توربین های مرسومی که در نیروگاه های دریایی مورد استفاده قرار می گیرند باید در محلی نصب شوند که عمق آن کمتر از 40 متر باشد. در بیشتر مناطق برای نصب این توربین ها نمی توان بیش از 30 کیلومتر از ساحل فاصله گرفت. اما این مساله برای توربین های شناور متفاوت است و این نوع توربین ها تا عمق یک کیلومتری و در فاصله ای بیش از 40 کیلومتر نیز قابل نصب و احداث هستند.

به طور کلی در ساخت نیروگاه های بادی پیدا کردن محل مناسب عامل بسیار مهمی است تا بتوان حداکثر بهره‌ برداری را از نیروی بادی به دست آورد. باید از انتخاب مکان‌ هایی که سبب صدمه دیدن توربین ‌های بادی می ‌شوند، پرهیز کرد چرا که می تواند باعث افزایش هزینه نگهداری توربین ها شود و عمر آنها را کم کند و روند تولید را کاهش دهد. علاوه بر آن صدماتی که به آنها وارد می شود باعث افت انرژی تولیدی نیز خواهد شد. نیروگاه های بادی را می توان هم در خشکی و هم در دریا ها بر روی سطح آب احداث کرد.

توربین های بادی دریایی باید به کف دریا متصل شوند که عمق محل نصب بسیار مهم است. این مساله در توربین های شناور متفاوت است و در واقع می توان آنها را در فاصله ای بیشتر از ساحل و در عمیقی پایین تر از توربین های معمولی بادی دریایی نصب کرد.

توربین های بادی شناور، نوعی توربین بادی دریایی هستند که بر روی یک ساختار شناور نصب می شوند. این توربین ها انرژی الکتریکی را در عمق آب تولید می کنند.

قرار دادن نیروگاه های بادی در عمق دریاها می تواند آلودگی بصری را کاهش دهد و در عین حال محل مناسبی را برای ماهی گیری و خطوط کشتیرانی فراهم سازد. علاوه بر آن، جریان باد در دریاها به دلیل عدم وجود ویژگی های توپوگرافی معمولا توانمند تر و سازگارتر است چرا که وجود این ویژگی ها در ساحل یا خشکی، باعث اختلال در جریان باد می شوند. سرعت و قدرت بیشتر باد در دریاها باعث می شود تا برق را با توان بیشتری تولید کرد.

 

به چه دلیل توربین بادی بر روی سطح دریا نصب می شوند؟



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

من کشاورزی را دیده ام که می تواند همه انسانها را سیر کند، ماهیگیری که از ثروت اقیانوسها محافظت می کند، خانه هایی که انرژی مصرفی خود را خودشان تامین می کنند، نیروگاه هایی که کربن حاصل را به زمین باز می گردانند. به جای تخریب زمین برای تولید انرژی، به آسمانها نگاه کنیم.

ما انسانها جزئی از طبیعت هستیم و برای رسیدن به توسعه و پیشرفت بایستی با آن همسو و همراه باشیم…

 

 

برای پیشرفت کشور خود کوشا باشیم



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه های خورشیدی جدید در شهرستان دشتی، مهرعبدالله نادری

صبح چهارشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان دشتی با بیان

اینکه این طرحها با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود،

اظهار داشت: برای اجرای این نیروگاههای خورشیدی حدود

۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می شود.

 

وی با اشاره به اینکه شهرستان دشتی یکی از قطب های نیروگاه های

خورشیدی در سطح استان است، تصریح کرد: ۷۰ درصد انرژی های

خورشیدی استان در این شهرستان احداث شده است.

 

نادری از صدور پروانه بهره برداری ۳۴۸ کیلو وات در شهرستان دشتی

خبر داد و گفت: نیروگاه های خورشیدی دو مگاواتی در دشت پلنگ

دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد است که انتظار داریم در دهه فجر

به بهره برداری برسد.

 

وی خاطر نشان کرد: در زمینه احداث نیروگاه‌ های خورشیدی خانگی

نیز اقدامات ارزشمندی در سطح شهرستان شاهد هستیم به طوری

که تاکنون یک نیروگاه خورشیدی خانگی به بهره برداری رسیده و

سه نیروگاه دیگر نیز در دست اجرا است.

 

نادری اضافه کرد: دو نیروگاه بزرگ ۱۰ مگاواتی در مراحل نهایی

واگذاری زمین است که با تکمیل آنها تحول عمده ای در حوزه برق

شهرستان شاهد خواهیم بود.

 

نیروگاه های خورشیدی جدید در شهرستان دشتی



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

اولین نیروگاه خورشیدی در کرمانشاه ، بیژن کردستانی روز یکشنبه

در جمع خبرنگاران گفت: اولین نیروگاه خورشیدی تصفیه‌ خانه فاضلاب

شهرک صنعتی فرامان راه‌اندازی شد، این نیروگاه ۱۰کیلوواتی با

سرمایه‌گذاری یک میلیارد ریال احداث شده است.

 

به گفته کردستانی، این نیروگاه در قالب پنل‌های خورشیدی ساخت داخل کشور ساخته شده است.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه یادآور شد: در صورت

فراهم شدن زیرساخت‌ها و تامین اعتبارات برنامه داریم این نیروگاه را

توسعه دهیم.

 

وی از اعلام آمادگی این شرکت برای مشاوره دادان به واحدهای صنعتی که

قصد راه‌اندازی اولین نیروگاه خورشیدی را دارند هم خبر داد.

 

کردستانی اشاره‌ای هم به مزایای استفاده از انرژی‌های پاک داشت و گفت: وجود

نیروگاه خورشیدی عاملی برای جلوگیری از آلودگی هوا، جلوگیری از افزایش پیک

مصرف برق و … است.

 

وی معتقد است استان کرمانشاه به دلیل شرایط آب و هوایی و تابش خورشید،

ظرفیت مناسبی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی دارد.

 

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از یک هزار واحد صنعتی و

تولیدی با بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغال زایی است.

 

اولین نیروگاه خورشیدی در کرمانشاه



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه خورشیدی تهران و طرح یک میلیارد تومانی از شرکت آب منطقه‌ای

تهران، سید حسن رضوی در نشست مجریان طرح‌های عمرانی در محل سد نم

رود اظهار داشت: این شرکت دارای ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد

نیروگاه‌های خورشیدی است.

 

وی افزود: علاقه مندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند از امکانات این شرکت در

چارچوب قوانین و مقررات برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی بهره مند شوند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به افزایش سرعت طرح‌های تامین

و انتقال آب گفت: با وجود همه محدودیت‌های مالی با پیگیری‌های

صورت گرفته طرح‌های عمرانی نسبت به سال گذشته فعال تر شده سرعت اجرای

آنها افزایش یافته است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت طرح انتقال پساب از تصفیه‌خانه جنوب تهران

به دشت‌های ورامین، پاکدشت، طرح آبرسانی از سد ماملو به صنایع پایین

دست و همچنین تصفیه‌خانه ششم تهران در اولویت قرار گرفته است.

 

رضوی ادامه داد: طرح های ساماندهی پساب جنوب تهران و انتقال آب از

طالقان به تهران دو طرح مهم دیگر شرکت آب منطقه ای تهران هستند که در

حال حاضر کارهای کارفرمایی آنها در حال انجام است تا پس از طی مراحل

قانونی و اداری عملیات اجرایی آنها آغاز شود.

 
تامین اعتبار طرح های سد نمرود

 

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص تامین اعتبار کلیه

پروژه های مهم از جمله سد نم رود گفت: اقدامات خوبی در این بخش انجام گرفته

است و با برنامه ریزی های صورت گرفته از همه ظرفیت‌های قانونی شامل تهاتر

مطالبات و واگذاری اوراق مالی اسلامی در قبال مطالبات، استفاده می شود تا

شرایط مطلوبی ایجاد شود.

 

رضا مومنی بیان کرد: اکنون۷۰ دستگاه ماشین آلات و ۲۰۰ نفر پرسنل در این

پروژه مشغول کار هستند که امیدواریم با توجه به اهمیت آن هرچه سریعتر

تکمیل و به بهره برداری برسد.

 

وی با بیان اهمیت مدیریت شرایط سیلاب بخصوص در پروژه های مهم در

دست اجرا در مسیر سیلاب، در خصوص طرح سد نم رود خاطر نشان کرد: با

وجود تکمیل نشدن سازه های تنظیم آب سد و همچنین نبود امکان ذخیره آب به

دلیل شرایط استملاک باقیمانده، در فروردین امسال با تدابیر اتخاذ شده و

مدیریت صحیح  و به موقع سیلاب مدیریت و هیچگونه خسارت جانی و

مالی در پی نداشته است.

 

سد نم رود سدی مخزنی شکل و در دست ساخت در شهرستان فیروزکوه، واقع در

استان تهران است که احداث آن از سال ١٣٨٤ آغاز شده است.

 

نیروگاه خورشیدی تهران و طرح یک میلیارد تومانی



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

شهرک انرژی تجدیدپذیر با هزار هکتار مساحت در بویین زهرا معاون شهرسازی

و معماری اداره کل راه و شهرسازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آرانیرو

اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح سال گذشته زمینی به مساحت یک هزار

هکتار در حوالی شهرستان بویین زهرا از سوی مدیریت امور اراضی و منابع

طبیعی استان تخصیص یافت و قرار شد با واگذاری آن به شرکت شهرک‌های

صنعتی استان، تمامی زیرساخت‌ها و راه‌های دسترسی توسط این شرکت

فراهم شود.

 

محسن اسماعیلی خاطرنشان کرد: تا پیش از این مجوز تمامی موافقت

نامه‌های مربوط به انرژی‌های نو در کشور از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و

بهره وری انرژی برق (ساتبا) در سطح استان‌ها صادر می شد و متقاضیان با

مراجعه به دستگاه‌های متولی برای اجرای طرح اقدام می‌کردند.

 

وی ادامه داد: به دنبال تغییر آیین نامه های مربوط به این بخش، مقرر شد برای

ساماندهی و بهره مندی هرچه بهتر از منابع انرژی خورشیدی در استان، کارگروها و کمیته‌های راهبری با حضور معاون اقتصادی استانداری، سازمان

برنامه و بودجه، منابع طبیعی، امور اراضی، شرکت شهرک‌های صنعتی، راه و

شهرسازی و آبخیزداری تشکیل شده و جهت تعیین سایت‌های مناسب تصمیم

گیری کنند.

 

به گفته اسماعیلی، بررسی درخواست‌های احداث واحدهای تولیدی انرژی‌های

خورشیدی در راستای تحقق بندهای ۳۲ و ۱۷ کارگروه تخصصی امور زیربنایی و

شهرسازی استان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و همچنین مصوبات ستاد سرمایه گذاری

استان مبنی بر شناسایی پهنه‌ای و هدایت تمامی درخواست‌های نیروگاه‌های

خورشیدی به آنها انجام شده است.

 

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات جمع آوریشده تاکنون ۳۳

درخواست احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۲۳۰ مگاوات در استان ثبت شده

است.

 

در حال حاضر میزان بهره برداری از منابع انرژی بادی و خورشیدی در استان قزوین

۱۳۴ مگاوات است.

‌شهرستان بویین زهرا در ۵۵ کیلومتری جنوب مرکز قزوین قرار دارد.

 

شهرک انرژی تجدیدپذیر با هزار هکتار مساحت در بویین زهرا



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

نیروگاه خورشیدی و سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیارد دلاری هند برای تداوم رشد

اقتصادی به شدت درصدد گسترش ظرفیت تولید انرژی خود است و در این

راستا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید انرژی تجدید پذیر خود را به ۵۰۰

گیگاوات یا ۴۰ درصد از ظرفیت کل تولید انرژی ارتقاء دهد.

 

وزیر دارایی هند گفت: تا سال ۲۰۲۲، هند ۸۰ میلیارد دلار در گسترش منابع انرژی

تجدید پذیر سرمایه گذاری خواهد کرد. همچنین ۲۵۰ میلیارد دلار بین سال های

۲۰۳۰ تا ۲۰۲۳ در این زمینه سرمایه گذاری خواهد شد.

 

«نیرمالا سیتارمان» افزود: استفاده از این منابع، بخشی از چشم انداز هند برای

دستیابی به عدالت اجتماعی، امنیت انرژی، اقتصاد قوی تر و کاهش تغییرات اقلیمی است.

 

وی ادامه داد: استفاده از منابع انرژی تجدیدناپذیر و سوخت های فسیلی مانند

زغال سنگ همچنان بخش مهمی از منابع انرژی هند خواهد بود.

 

هند اکنون در رتبه چهارم جهانی از نظر استفاده از انرژی باد و در رتبه پنجم

جهانی از نظر استفاده از انرژی خورشیدی است.

 

سهم انرژی تجدید پذیر در تولید کل انرژی هند از ۶ درصد در سال های ۲۰۱۵ –

۲۰۱۴ به ۱۰ درصد در سال های ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

 

هند به سرعت در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ در جهان از نظر استفاده از

انرژی خورشیدی است.

 

در ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ هند توانست پیش از سال ۲۰۲۲ به هدف تولید ۲۰

گیگاوات انرژی برق خورشیدی دست یابد.

 

«نارندا مودی» نخست وزیر هند پس از قدرت گرفتن در سال ۲۰۱۴، هدف تولید

انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۲۲ را به ۱۷۵ گیگاوات افزایش داده است.

 

بزرگترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان با ظرفیت تولید برق ۶۴۸ مگاوات در

ایالت تامیل نادو قرار دارد.

 

هند که از جمله کشور های امضا کننده توافق اقلیمی پاریس است متعهد شده تا

سال ۲۰۳۰، ۴۰ درصد از ظرفیت انرژی خود را از طریق منابع غیر فسیلی تامین

کند و همچنین با درخت کاری کافی ۲.۵ تا ۳ گیگاتون دی اکسید کربن را از جو خارج کند.

 

نیروگاه خورشیدی و سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیارد دلاری



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

احداث نیروگاه خورشیدی هند در مرز های پاکستان دولت هند که با رکورد

اقتصادی این کشور روبرو شده، در سه سال گذشته بودجه طرح های انرژی

تجدیدپذیر را تا سه برابر افزایش داده است.  این پروژه ها با هدف کاهش

وابستگی به واردات نفت انجام می شوند.

 

“آنند کومار” معاون وزیر انرژی های تجدیدپذیر هند گفت: ما چندین پروژه

برای تولید ۵۰ گیکاوات برق را شناسایی کرده ایم. دولت از مناطق صحرایی که در

کشاورزی کاربرد ندارند استفاده خواهد کرد. این پروژه‌ها به کاهش آلودگی در

هند کمک می کند.

 

مرز های هند با پاکستان در منطقه کشمیر و همچنین راجستان و گجرات دارای

شرایط مساعد طبیعی جهت استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی است.

 

دولت هند پیشتر اعلام کرد که برای دستیابی به اهداف استفاده از انرژی

تجدید پذیر، در یک دهه آینده ۳۳۰ میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری

خواهد کرد.

 

دهلی نو  برای ادامه رشد اقتصادی به شدت به گسترش ظرفیت تولید انرژی

خود احتیاج دارد و در این راستا قصد

دارد تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید انرژی

تجدید پذیر خود را به ۵۰۰ گیگاوات یا ۴۰ درصد از ظرفیت کل تولید انرژی ارتقا

دهد. این کشور اکنون در رتبه چهارم جهانی از نظر استفاده از انرژی باد و در

رتبه پنجم جهانی از نظر استفاده از انرژی خورشیدی است.

 

سهم انرژی تجدید پذیر در تولید انرژی هند از شش درصد در سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۵

به ۱۰ درصد در سال‌های ۲۰۱۸-۱۹ افزایش یافته است. بر اساس داده‌های دولت هند

تا ماه فوریه سال ۲۰۱۹، ظرفیت کل انرژی تجدید پذیر (به استثنای انرژی آبی) هند

۷۵.۰۶ گیگاوات بوده است. در سال ۲۰۱۸، ظرفیت تولید انرژی هند از طریق

بازیافت زباله حدود ۱۷۵ مگاوات بوده است.

 

هند یکی از بزرگ‌ترین وارد کنندگان نفت و ششمین وارد کننده عمده محصولات

نفتی است. انتظار می‌رود که استفاده از منابع تجدیدپذیر، وابستگی این کشور را

به سوخت‌های فسیلی گران قیمت کاهش دهد.

 

احداث نیروگاه خورشیدی هند در مرز های پاکستان



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

شرکتی در کشور آلمان که در زمینه توسعه نیروگاه خورشیدی SOLARWATT GmbH فعالیت می کند، یکی از پیشگامان صنعت انرژی خورشیدی است، طرح‌هایی برای راه‌اندازی پروژه‌ هایی در ایران مانند ساخت یک نیروگاه برق خورشیدی ۳۰ مگاواتی ارائه داده است که ادعا می کند قصد کمک به پیشرفت اقتصاد دارد.

فاضل موسوی، در سخنرانی خود اظهار داشت که این شرکت درخواست مجوز ساخت این نیروگاه را به عنوان بخشی از طرح ‌های دولت آلمان برای ترویج صنعت انرژی خورشیدی در ایران را دارد.

با اعمال تحریم ‌های اقتصادی علیه ایران تحت برنامه جامع اقدام جمعی صورت گرفته که شرکت‌های انرژی خورشیدی آلمان مشتاق هستند تا بیشترین سود در بازار ایران را به دست آورند.

در چند ماه پیش شرکت که در صنعت انرژی خورشیدی از برلین با نتایج و بررسی و آنالیز این عمل اعلام کرد که کشور آلمان با احداث این نیروگاه در کشور ایران صاحب امتیاز بزرگی در بازار خورشیدی خواهد شد.

بر اساس یک گزارش ۱۳۴ صفحه‌ای از سوی دفتر وزارت خارجه آلمان، ایران ۲۰ سال توافق نامه خرید برق از کشور آلمان را دوباره امضا کرده ‌است، که این نیروگاه از هر کیلووات در ساعت با نرخی “بسیار سودآور” بین ۱۷ تا ۳۰ یورو (۳۳ دلار) از هر کیلووات در ساعت دریافت می‌کند.

بلومبرگ، به نقل از امور وزارت خارجه آلمان گفته ‌است که، کسب درآمد ها با افزایش ۲۷ درصد به ۲.۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۴ شروع شده ‌است.
آلمان بزرگترین شریک تجاری اروپا در ایران است.

مجله ای گزارش داد که آلمان شروع به همکاری نزدیکی با ایران برای توسعه استراتژی ‌های انرژی تجدیدپذیر بر اساس موفقیت‌ هاو شکست ‌های سیاست گذاران خود کرده‌ است.

 

 

آلمان بزرگترین شریک تجاری(انرژی تجدید پذیر) در ایران



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

 

دانشمندان به عجیب‌ترین توربین بادی شناور در هوا را طراحی کرده ‌اند. و گفته اند: این توربین منحصر به فرد که در شهر آلاسکا مورد استفاده قرار گرفته قادر به شناور شدن در هوا در ارتفاع ۳۰۵ متری است و به گفته آن ها در این ارتفاع به دلیل شدت بیشتر شدن انرژی باد انرژی جنبشی بیشتری را می‌تواند توسط این توربین به انرژی الکترونیکی تبدیل کرد. بررسی‌های لازمه نشان می دهند که، براساس ادعای دانشمندان این وسیله سبب کاهش در تامین هزینه انرژی تا میزان ۶۵ درصد می‌شود.

این وسیله به نام آلتاروی ( altaros ) در حقیقت یک ژنراتور بادی است که از پلاستیک و گاز هلیوم برای پر شدن آن استفاده شده و موجب شناور شدن آن در هوا می شود.

 

نخستین نیروگاه بادی در هوا



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

یک شرکت دولتی دانمارکی برنامه دارد تا با راه‌اندازی یک مزرعه بادی در اقیانوس، انرژی مورد نیاز بیش از 1 میلیون خانوار را فراهم کند.
شرکت دولتی دانمارکی موسوم به “اورستد”(Orsted) که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند، برنامه‌های خود را برای احداث یک مزرعه عظیم بادی به منظور تامین انرژی بیش از یک میلیون خانه اعلام کرد.
به لطف این پروژه در مقیاس بزرگ که اخیرا توسط شرکت “اورستد” اعلام شده است، انگلستان امیدوار است که رد پای کربن را با انرژی پایدار که بیش از یک میلیون خانه را در زمان تکمیل تامین می‌کند، کمرنگ کند.
شرکت “اورستد” قبلا به نام “دونگ انرژی”(Dong Energy) شناخته شده بود. “اورستد” اکنون با گروه بلژیکی “DEME” و شرکت “GeoSea” همکاری می‌کند که پروژه‌های مهندسی دریایی و نصب مونوپایل در دریا را با استفاده از کشتی‌های مخصوص مدیریت کنند.
در این پروژه در مجموع 174 مونوپایل نصب خواهد شد. مونوپایل‌ها سازه‌های بزرگ پشتیبانی عمدتا به شکل لوله‌های استوانه‌ای فولادی هستند که تا کف دریا کشیده می‌شوند و برای تولید انرژی کار می‌کنند.
هر کدام از آنها حدود 800 تن وزن، 65 متر طول و 8.1 متر قطر دارند.
با توجه به اندازه مونوپایل‌ها، یک کشتی تنها می‌تواند 4 عدد از آنها را حمل کند. “اورستد” قصد دارد این پروژه تا سال 2020 به طور کامل عملیاتی شود.
این شرکت‌ها تنها نخواهند بود. از ماه مارس سال جاری، پشتیبانی اضافی برای تنظیم قطعات انتقال از طریق نصب توربین بادی به کمک آنها می‌آیند.

 

تامین انرژی میلیون ها خانه با مزرعه بادی وسط اقیانوس‎



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

ظرفیت نصب شده نیروگاه برق از حدود ۷۰۰۰ مگاوات به بیش از ۸۰ هزار مگاوات یعنی بیش از ۱۱ برابر رسیده است. ضمن اینکه می‌توانیم تا ۵۰ درصد اوج بار فعلی را فقط از انرژی باد تأمین کنیم.

رضا اردکانیان گفت: نقش برق در این جزو عرصه‌ها نقشی غیر قابل انکاری بوده در جمعیت روستایی، تعداد روستاهای برق‌دار در چهار دهه قبل کمتر از ۴۴۰۰ روستا بوده که الان به بیش از ۵۷ هزار روستا رسیده است و هم اکنون روستای بالای ۱۰ خانوار در کشور نداریم که از نعمت برق برخوردار نباشد.

وی با اشاره به انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به یک هزار مگاوات رسیده که بنا داریم تا پایان دولت دوازدهم، آن را به ۴۰۰۰ مگاوات و تا پایان برنامه ششم به ۵۰۰۰ مگاوات برسانیم.

وزیر نیرو گفت: در بخش نیروگاه‌های بادی، بر اساس مطالعات انجام شده تا ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت داریم؛ در صورتی که در ساعات اوج مصرف برق، مصرف ما کمتر از ۶۰ هزار مگاوات هست؛ لذا اگر بتوانیم به نحو مناسبی مصرف را مدیریت کنیم، می‌توانیم تا ۵۰ درصد اوج بار فعلی را فقط از انرژی باد تأمین کنیم.

 

50 درصد مصرف برق کشور ایران با انرژی باد قابل تأمین است‎



:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

پیشرفت علم و هوش مهندسی بار دیگر به جهان شکل تازه‌ای می‌دهد.

برترین و مهمترین پیشرفت مهندسی را در ضمینه تولید انرژی تجدید پذیر این مقاله به شما معرفی می‌کنیم.
انتقال توربین‌های انرژی بادی به دریاها

هر زمان که خدمه در دماغه کیپ کاد (منطقه‌ای ساحلی در ایالت ماساچوست، ایالتی در شمال شرقی ایالات متحده) شروع به نصب کابلهای ولتاژ بالا کردند؛ شاهد پایه گذاری یک دوره جدید در انرژی‌های تجدیدپذیر خواهید بود. خطوط انتقال برق، اولین انرژی الکتریسیته جهان را از مزرعه بادی-دریایی کیپ منتقل می‌کنند. آغاز به کار 130 توربین سنگین در 2016 رقم خورد که با 75 درصد بازدهی برق مصرفی 250,000 نفر از ساکنین انگلستان را تامین می‌کند و 7.2 میلیاد دلار طی 25 سال صرفه جویی خواهد کرد.

مزارع بادی ایالت متحده در حال حاضر 61 گیگا وات (یک گیگا وات معادل 1,000,000,000 وات) برق تولید می‌کنند اما در مرکز کشور آمریکا جایی به دور از سواحل پرجمعیت. تا سال 2020 با ادامه پروژه‌های دریایی 3 گیگا وات دیگر به این ظرفیت اضافه می‌شود. «بروس همیلتون» مشاور انرژی میگوید: این میزان انرژی برای تامین برق دومیلیون خانه کافی است.

ایالات متحده تا کنون یک دهه کامل حامی انگلستان و دانمارک برای توسعه توربین‌های دریایی بوده است اما این روند ممکن است به‌زودی تغییر کند. موفقیت بادهای کیپ با رسیدن سیگنال از توربین‌های بادی در دوردست دریا حاوی چنین پیامی به صنعت انرژی است.

 

 

ساخت توربین بادی یکی از مهم ترین پیشرفت های علم مهندسی است‎



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

 

احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی در خراسان با بررسی های انجام شده در

کشور، این استان، یکی از منطق با ظرفیت بالا برای اجرای صنایع خورشیدی است.

 

محمود قنبری اظهار داشت: خراسان شمالی با بهره مندی از ۳۰۰ روز آفتابی در

سال ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی دارد

و متوسط تابش خورشید، پنج تا ۶ کیلووات در مترمربع است.

 

وی افزود: با حمایت هایی که از سرمایه گذاری در زمینه انرژی خورشیدی انجام

می شود، ۱۵۰ سرمایه گذار برای اجرای پروژه های کوچک خانگی، مشخص شده

است و شرکت توزیع نیروی برق، در حال پیگیری برای تحقق آن است البته شماری

وارد مدار شده است.

 

قنبری اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به استان، بانک صادرات، تامین اعتبار

تسهیلاتی برای اجرای پروژه های انرژی خورشیدی متقبل شده و در تبصره ۱۶

هم، تامین پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات با برخ ۴ درصد مورد توافق قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه این تسهیلات برای اجرای نیروگاه های کوچک پنج کیلوواتی

تخصیص داده شده است افزود: در نشست هایی که داشتیم تلاش شده است

تا متقاضیان این تسهیلات، که بیشتر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)

هستند، به درآمد مناسب دست یابند و از این طریق اقساط وام را پرداخت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: این طرح بیشتر در روستاها اجرا می شود و برای اجرای هر

نیروگاه خانگی پنج کیلواتی، ۴۰۰ میلیون ریال وام ارزان قیمت پرداخت می شود.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به تشوق و

حمایت  دولت، شماری سرمایه گذار برای اجرای نیروگاه های کوچک، متقاضی شده اند

و یک هلدینگ سرمایه گذاری هم در این باره اعلام آمادگی کرده است.

 

بر اساس این گزارش، ظرفیت نیروگاه‌های برق خراسان شمالی در دولت

تدبیر و امید ۱۶.۸ درصد رشد یافته و اکنون میزان تولید برق نیروگاهی این

استان به هزار و ۱۱۴ مگاوات رسیده است.

 

ظرفیت نیروگاه های این استان قبل از دولت دوازدهم ۹۵۴ مگاوات بود که با

افتتاح ۲ واحد جدید این میزان به یکهزار و ۱۱۴ مگاوات افزایش یافته است.

 

احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰ مگاواتی در خراسان



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

در ۶ ماهه دوم امسال ۲۲۷ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۳۳ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان در ۳۱ استان

در قالب پویش افتتاح هفتگی طرح‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق (#هرهفته_الف_ب_ایران)

به بهره‌برداری می‌رسد. میانگین سرمایه‌گذاری در هر استان نیز یک هزار میلیارد تومان است.

 

پویش #هرهفته‌_الف_ب_ایران تلاشی برای افتتاح طرح های مهم صنعت آب و برق است

که قرار است برای ۱۰ استان کشور ۱۹ طرح در زمینه انرژی های تجدیدپذیر به ثمر برساند

تا هم مردم از فواید این طرح ها بهره‌مند شوند و روند توسعه کشور تداوم داشته باشد.

 

«جعفرمحمد نژادسیکارودی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سازمان ساتبا

در قالب این پویش ۱۹ طرح را برای ۱۰ استان کشور در دستور کار قرار داده است که به مرور به بهره برداری خواهند رسید.

 

وی افزود: این ۱۹ طرح شامل ۲ نیروگاه بادی، یک نیروگاه برق آبی کوچک و مابقی

نیروگاه های خورشیدی هستند که در قالب این پویش به بهره برداری خواهند رسید.

 

محمد نژاد سیکارودی ادامه داد: نیروگاه ۵۰ مگاواتی در استان آذربایجان شرقی

یکی از طرح های بادی است که با سرمایه گذاری حدود ۸۰ میلیون یورو و ایجاد اشتغال

برای ۲۴۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به بهره‌برداری خواهد رسید.

که با بهره‌برداری از آن ۸۹ هزار تن گاز گلخانه ای وارد جو زمین نخواهد شد و بر اساس

تولید برقی که خواهد داشت ۳۷ میلیون تن در مصرف گاز طبیعی صرفه جویی خواهد داشت.

 

سخنگوی سازمان ساتبا گفت: با بهره برداری از این نیروگاه سالانه ۲۸ هزار و ۵۰۰ مترمکعب

صرفه جویی در مصرف آب صورت خواهد گرفت. این نیروگاه توسط شرکت مپنا احداث شده است.

 

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی ۲ طرح جدید نیروگاه خورشیدی و بادی

افتتاح خواهد شد که ظرفیت نیروگاه خورشیدی یک مگاوات است که با سرمایه گذاری

حدود ۸۰۰ هزار یورو صورت گرفته و در مراحل ساخت و بهره‌برداری برای ۳۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

 

محمد نژاد سیکارودی افزود: عملیات اجرایی احداث یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی هم در منطقه

سربیشه خراسان جنوبی در قالب پویش  #هرهفته‌_الف_ب_ایران آغاز خواهد شد.

 
افتتاح ۳ نیروگاه خورشیدی

مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) گفت:

پویش  #هرهفته‌_الف_ب_ایران برای تهران نیز طرح هایی در بخش انرژی های تجدیدپذیر

خواهد داشت که در شهر ری و دماوند افتتاح خواهند شد.

 

وی ادامه داد: ۲ نیروگاه خورشیدی هرکدام به ظرفیت ۱۰ و ۲.۷ مگاوات در شهر ری افتتاح

خواهد شد و در شهر دماوند نیز یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۸.۴ مگاوات مورد بهره‌

برداری قرار می‌گیرد که در مجموع این طرح‌ها سرمایه‌ گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیاردی را به خود اختصاص داده اند.

 

محمد نژاد سکارودی افزود: برای استان همدان افتتاح نیروگاه ۷ مگاواتی خورشیدی

در قالب پویش دیده شده است که در منطقه کبودرآهنگ و با سرمایه گذاری ۵.۷ میلیون یورو

به انجام خواهد رسید.سخنگوی سازمان ساتبا گفت: ۲ نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی با

سرمایه گذاری حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون یورو در استان یزد کلید بهره برداری آن زده خواهد شد.

وی ادامه داد: افتتاح ۴ نیروگاه خورشیدی برای استان کرمان پیش بینی شده که

ظرفیت ۳ نیروگاه آن ۱۰ مگاوات است و ظرفیت یک نیروگاه هم ۴ مگاوات با سرمایه گذاری

حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون یورو است. محمد نژاد سکارودی افزود: برای استان اصفهان

افتتاح ۳ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت های یک مگاوات و کمتر از یک مگاوات پیش بینی شده است.

 

به گفته وی ، در بوئین زهرا نیز یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی افتتاح خواهد شد

و علاوه بر آن یک نیروگاه برق آبی کوچک نیز در استان خوزستان افتتاح می شود که ظرفیت آن ۲۰۰ کیلووات است.

 

افتتاح ۳ نیروگاه خورشیدی در تهران و حومه



:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

تولید برق خورشیدی ماهانه ۲.۵ میلیون درآمد دارد روز یکشنبه در حاشیه

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در محل دائمی نمایشگاه های بین

المللی تهران، افزود: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق تولیدی این

نوع نیروگاه‌ها را کیلو وات ساعتی به قیمت یکهزار و ۴۰ تومان خریداری می‌کند.

 

وی خاطرنشان ساخت: میزان افزایش سقف نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی

به ۱۰ کیلو وات رسیده و مردم می‌توانند با هزینه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان  از

این نوع نیروگاه بر بام خانه‌های خود نصب کرده و از منافع آن بهره‌مند شوند.

 

صادق زاده ادامه داد: همه استان‌های کشور استعداد نصب نیروگاه‌های

خورشیدی پشت بامی را دارند و در سواحل دریای خزر میزان تابش خورشید

از بعضی کشورهای اروپایی بیشتر است.

 

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تولید برق این نیروگاه ها به دلیل مصرف در محل

تلفات ندارد آن را بهترین نوع تولید برق برشمرد و چنانچه تولید برق از

نیروگاه های خورشیدی در کشور افزایش یابد، نیازی به سرمایه‌گذاری‌های سنگین

نخواهیم داشت.

 

 

 
اصلاح نشدن قیمت برق پاشنه آشیل تجدید پذیرها

 

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران ضمن  انتقاد از نبود

عزم جدی برای اصلاح اقتصاد برق، گفت: اجرا نشدن اصلاح قیمت برق از سوی

دولت و مجلس رکود توسعه انرژی‌های تجدید پذیر را به همراه خواهد داشت.

 

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس اصرار به کاهش قیمت برق دارند، گفت:

ادامه این روند تحقق ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر

تامین پنج درصد برق کشور به روش انرژی تجدید پذیر را غیر ممکن

خواهد ساخت و خواستار اصلاح جدی قیمت برق برای توسعه انرژی های تجدید

پذیر شد.

 

معاون وزیر نیرو از افزایش نرخ رشد انرژی های تجدید پذیر به میزان

سالانه۳۰ درصد خبر داد و در عین حال گفت: ظرفیت این نوع نیروگاه در کشور

به دلیل قیمت برق افزایش خوبی نداشته است.

 

وی عمده‌ترین مانع بر سر راه توسعه تجدیدپذیرها را پایین بودن قیمت خرید

تضمینی دانست و خواستار آن شد تا مجلس شورای اسلامی عزم خود را برای

اصلاح قیمت جدی کند.

 

رئیس ساتبا( سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق ایران )  از وجود ۶

نیروگاه پسماندی درحال بهره برداری در کشور خبر داد و گفت: این نیروگاه ها ۱۱

مگاوات برق تولید می کنند.

 

وی استعداد کشور در باره نیروگاه های پسماندی را ۸۰۰ مگاوات اعلام و افزود:

چنانچه اصلاح قیمت برق از سوی مجلس انجام شود، می توان ۴۰۰ مگاوات

آن را اجرایی کرد.

 

صادق زاده پیرامون مطالعات صورت گرفته در باره تولید برق از زباله ها،  آن را

تایید نکرد و افزود: امروز در شهرهای بزرگ ناگزیر از شناسایی راه های بهتری

برای دفع زباله هستیم و تعداد کل نیروگاههای تجدید پذیر کشور را ۱۱۵

نیروگاه اعلام کرد و  ظرفیت نیروگاه های مزبور امروز به  ۸۴۱ مگاوات رسیده

است.

 

معاون وزیر نیرو به ارایه لایحه ای از سوی دولت به مجلس در باره نیروگاه

های پسماندی خبر داد و اضافه کرد: براساس تصویب کامل این لایحه و تبدیل

آن به قانون  تعیین قیمت خرید تضمینی این نوع برق به شورای اقتصاد محول

خواهد شد که ممکن است قیمت از ۹۰۰ تومان فعلی به یکهزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد.

 

تولید برق خورشیدی ماهانه ۲.۵ میلیون درآمد دارد



:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه های خورشیدی در مناطق خشک و کویری احداث می شود بر اساس

آمارهای ارائه شده در شهرستان های كاشان و آران و بیدگل، بیش از ۳۰۰ روز

در سال تابش آفتاب داریم كه این مهم ظرفیت بسیار بالایی جهت استفاده از

انرژی های تجدیدپذیر به ویژه خورشید ایجاد كرده است.

 

وی بیان كرد: سه كیلو وات به ازای هر مترمربع تابش خورشید در این منطقه

می توان برق تولید كرد كه اگر این مقدار در وسعت كل منطقه ضرب شود، عدد

بسیار بالایی در تولید برق به دست می دهد كه از این رو به دنبال آغاز طرح های

نیروگاهی مرتبط هستیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی

اضافه كرد: همچنان كه ستارگان درخشان این شهرستان های كویری می تواند به

رشد اقتصاد منطقه كمك كند، وجود نیروگاه های خورشیدی هم می تواند

اقتصاد منطقه را تضمین كند.

وی تاكید كرد: وزارت نیرو نیز برنامه های

خوبی برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی در این مناطق در نظر گرفته تا با كمك

بخش خصوصی بتواند ظرفیت های خوبی ایجاد كند.

 

حائری در ادامه با اشاره به وجود آلودگی های نوری در منطقه های كاشان و آران و

بیدگل عنوان كرد: با توجه به طرح های توسعه رصدخانه ها وزارت نیرو برنامه

دارد تا با استفاده از لامپ های ال ای دی در مبلمان شهری، تركیب زیبایی بین

روشنایی خود شهرها و رصد ستارگان درخشان ایجاد كند.

 

ظرفیت نصب شده نیروگاه های برق كشور افزون بر ۸۰ هزار مگاوات است كه

از این میزان ۷۰۰ مگاوات سهم نیروگاه های خورشیدی تولیدكننده انرژی های تجدیدپذیر می باشد.

 

همایش طلیعه اختران كویر به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی نجوم و در

راستای معرفی ویژگی ها و آسمان پرستاره كویر، ترویج كسب و كارهای

فضاپایه و شناساندن جذابیت ها و ناشناخته های دانش ستاره شناسی به

میزبانی فرمانداری آران و بیدگل برگزار شد.

 

شهرستان كویری آران و بیدگل با جمعیت افزون بر ۱۰۳ هزار نفر در فاصله نزدیك

به ۶ كیلومتری كاشان و ۲۱۵ كیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

 

نیروگاه های خورشیدی در مناطق خشک و کویری احداث می شود



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

تامین برق کشور با انرژی های تجدیدپذیر اکنون میزان تولیدبرق از انرژی‌های

تجدیدپذیر به ۸۵۰ مگاوات رسیده‌است و این درحالی است‌که ظرفیت تولید برق

در کشور ۸۰ هزارمگاوات است که نشان می‌دهد سهم انرژی‌های  نو وتجدیدپذیر

کمی بیش از یک درصد است.

 

انرژی‌نو یا انرژی جایگزین به آن دسته از انرژی‌ها گفته می‌شود که برای تولیدشان

از منابع بدون کربن مانند انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی دریایی،

زمین گرمایی، نیروگاه‌های آبی و کربن خنثی مانند زیست توده استفاده

می‌شود،‌ از هیدروژن نیز که در پیل‌های هیدروژنی قادر به ذخیره انرژی است، به

عنوان انرژی نو نام برده می‌شود.

 

این نوع انرژی‌ها معایب سوخت‌های فسیلی مانند افزایش غلظت

دی‌اکسیدکربن و در نتیجه افزایش دمای کره زمین و تغییرات آب و هوایی و

آلودگی زیست‌محیطی را ندارد علاوه بر این منابع تولید آن‌ها تمام ناشدنی و

نامحدود است.

 

مدیرکل روابط عمومی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران زمان

بازگشت سرمایه گذاری‌ها در انرژی‌های نو و تجدید پذیر را پنج سال عنوان کرد

و گفت: با مصوبه جدید وزارت نیرو در باره افزایش قیمت خرید تضمینی برق از

این نوع نیروگاه‌ها انتظار می رود استقبال مردمی بیش از گذشته شود.

 

محمد نژاد سیگارودی افزود: پیشتر از یک طرف به دلیل نوسان قیمت ارز و از

طرف دیگر قیمت پائین خرید برق از این نیروگاه‌ها استقبال مردمی کاهش یافته

بود که با تثبیت قیمت ارز و افزایش قیمت خرید برق میزان استقبال از این

نوع انرژی بیشتر نیز خواهد شد.

 

«سید محمد صادق زاده» رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق

ایران ۱۲ آبان ماه امسال با اشاره به استقبال خوب مردم از احداث

نیروگاه‌های تجدید پذیر پشت بامی، گفت: این نیروگاه برای خانواده‌ها ماهانه

۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد به همراه دارد.

 

معاون وزیر نیرو در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در محل

دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، افزود: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و

بهره‌وری برق تولیدی این نوع نیروگاه‌ها را هر کیلو وات ساعتی به قیمت یک هزار

و ۴۰ تومان خریداری می‌کند.

 

صادق زاده خاطرنشان ساخت: میزان افزایش سقف نیروگاه‌های

خورشیدی پشت بامی به ۱۰ کیلو وات رسیده و مردم می‌توانند با هزینه‌ای

حدود ۵۰ میلیون تومان از این نوع نیروگاه بر بام خانه‌های خود نصب کرده

و از منافع آن بهره‌مند شوند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: همه استان‌های کشور استعداد نصب

نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی را دارند و در سواحل دریای خزر میزان

تابش خورشید از بعضی کشورهای اروپایی بیشتر است.

 

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه تولید برق این نیروگاه ها به دلیل مصرف در محل

تلفات ندارد آن را بهترین نوع تولید برق برشمرد و چنانچه تولید برق از

نیروگاه‌های خورشیدی در کشور افزایش یابد، نیازی به سرمایه‌گذاری‌های سنگین

نخواهیم داشت.

 

تامین برق کشور با انرژی های تجدیدپذیر



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

 

برق خورشیدی بدون محدودیت صادر میشود وزیر نیرو تیرماه پارسال مصوبه

دستورالعمل تعیین شرایط و روش صادرات برق تجدیدپذیر تولیدی توسط

نیروگاه‌های متعلق به بخش غیر دولتی  را برای اجرا ابلاغ کرد.

 

مدیرکل روابط عمومی سازمان ساتبا با اشاره به ظرفیت‌های بسیار قوی

کشورمان در زمینه تولیدبرق از انرژی‌های نو ادامه داد: ابلاغ مصوبه فوق این امکان را برای سرمایه‌گذاران داخلی و

خارجی فراهم کرده‌است تا با سرمایه گذاری در زمینه تولید برق از منابع

تجدیدپذیر علاوه بر تامین نیازهای داخلی به راحتی و با شفافیت بیشتر

برای صادرات برق تولیدی خود اقدام کنند.

 

محمد نژادسیگارودی خاطرنشان ساخت: صادرات برق تولیدی از انرژی‌های‌نو

به‌دلیل اینکه برای نخستین بار در کشور مطرح شد سئوالات زیادی برای تولید

کنندگان به‌همراه داشت و علاوه برآن نیاز به هماهنگی های زیادی بود بر همین

اساس کارگروهی توسط ریاست سازمان ساتبا برای پیگیری کارها تشکیل شد و

اقدام های لازم درحال رسیدگی است.

 

سخنگوی سازمان ساتبا گفت: اکنون اگر افرادی تمایل دارند برق تولیدی از

انرژی‌های تجدیدپذیر خود را صادرکنند این امکان فراهم است و  ابلاغ مصوبه

وزیر نیرو تسهیل بیشتر کار را به همراه داشته است.

 

محمدنژاد سیگارودی ادامه داد: هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی برای صادرات

برق تولیدی از منابع انرژی‌های نو وجود ندارد و صادرات به راحتی ممکن است.

«همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو  ۲۲ مهرماه امسال ظرفیت

فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ۸۴۱ مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان

نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

 

این مقام مسئول افزود: تا پایان امسال ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به

هزارمگاوات خواهد رسید.

 

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو مصمم است تاپایان دولت

دوازدهم ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را به ۴ هزار مگاوات

برساند. وی با بیان اینکه ایران علاوه بر برخورداری از منابع عظیم انرژی‌های

فسیلی از منابع خوب در انرژی تجدیدپذیر برخوردار است، ادامه داد: در

حال حاضر ۶۰ هزار مگاوات پتانسیل انرژی بادی شناسایی شده است.

 

حائری از شناسایی ۱۵۰ هزار مگاوات انرژی آفتاب برای ایجاد مزارع انرژی

خورشیدی خبر داد و گفت: با وجود ۸۲ هزار مگاوات نیروگاه‌های آبی، اتمی و

تلمبه ذخیره‌ای پتانسیل بسیار زیادی در استفاده از انرژی تجدیدپذیر در کشور ایجاد شده است.

برق خورشیدی بدون محدودیت صادر میشود



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

استفاده از قدرت باد یکی از پاک ترین و پایدار ترین راه ها برای تولید برق است زیرا هیچگونه آلودگی سمی و انتشار گازهای گلخانهای تولید نمی کند. باد فراوان، ناپایدار و مقرون به صرفه است، که این امر جایگزین مناسب و قابل توجهی برای سوخت های فسیلی می شود.

با وجود پتانسیل وسیع ، تأثیرات زیست محیطی مرتبط با تولید انرژی باد که باید شناخته شده و کاهش یابد، وجود دارد.
تاثیرات زیست محیطی قدرت باد

تأسیسات انرژی باد به طور قابل ملاحظه ای بستگی به محل دارد: توربین های بادی که در مناطق مسطح قرار می گیرند، عمدتا از زمین های بیشتری استفاده می کنند از مناطقی که در مناطق تپه ای قرار دارند. با این حال، توربین های بادی تمام این سرزمین را اشغال نمی کنند؛ آنها باید تقریبا 5 تا 10 قطر روتور فاصله داشته باشند (قطر روتور قطر تیغه توربین باد است). بنابراین، خود توربین ها و زیرساخت های اطراف (از جمله جاده ها و خطوط انتقال) بخش کوچکی از کل مساحت یک واحد باد را اشغال می کنند.

یک نظرسنجی از آزمایشگاه انرژی های تجدید پذیر در مورد تأسیسات بادی بزرگ در ایالات متحده نشان می دهد که آنها از 30 تا 141 هکتار در مگاوات ظرفیت تولید برق استفاده می کنند (یک توربین بادی معمولی جدید در حدود 2 مگاوات است).

با این حال، کمتر از 1 هکتار در مگاوات به طور دائمی مضر است و کمتر از 3.5 هکتار در مگاوات در طول ساخت و ساز موقت مختل می شود. باقی مانده از زمین را می توان برای بسیاری از دیگر اهداف تولیدی، از جمله کشاورزی، بزرگراه ها، و مسیرهای پیاده روی استفاده می شود به طور متداول، امکانات باد می تواند در مناطق کوهستانی (زمین های صنعتی رها شده یا ناقص) یا سایر مکان های تجاری و صنعتی قرار گیرد، که نگرانی های مربوط به استفاده از زمین را به طور قابل توجهی کاهش می دهد .

 

قدرت باد- توربین های بادی



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

مدیر منابع طبیعی و آب خیزداری جنوب استان شهر کرمان گفت: به منظور تعیین الگوی مصرف سوخت مناطق روستایی، 75 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستاهای این منطقه نصب گردید.
آقای محمدحسن کردستانی گفت: این تعداد ۷۵ آبگرمکن خورشیدی به مبلغ 2 میلیارد و 975 میلیون ریال هزینه در برداشته و در بین روستاییان سه شهرستان رودبار، قلعه گنج و جیرفت توزیع و نصب شده است.
وی ادامه داد و گفت: این تعداد آبگرمکن خورشیدی رایگان به منظور جلوگیری از قطع درختان و به منظور تامین سوخت و انرژی مورد نیزا توزیع و نصب شده زیرا یکی از سیاست های این اداره کل، حافظ جنگل ها و مراتع است.
کردستانی تصحیح کرد: یکی دیگر از اهداف توزیع رایگان آبگرمکن های خورشیدی بین روستاییان برای جلوگیری از کاهش قطع شاخ و برگ درختان، حفظ ذخایر ژنتیکی و هدایت روستائیان به سمت و سوی استفاده از انرژی های پاک است.
وی ادامه داد: هر آبگرمکن می تواند در یک شبانه روز آب گرم مورد نیاز یک خانواده روستایی را تامین کند.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان، هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبار جنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.

 

تعداد ۷۵ عدد آبگرمکن خورشیدی در شهر کرمان توزیع و نصب شد‎



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

ظرفیت ایجاد شده انرژی برق‌آبی در جهان از 695.8 گیگاوات در سال 2001 به 888.8 گیگاوات در سال 2009 افزایش یافته است.

این میزان افزایش نشان می‌دهد که نرخ رشد ترکیبی سالانه انرژی برق‌آبی در بین این سال‌ها به میزان 1.3 درصد بوده است. از آنجا که نیروی برق‌آبی به بلوغ فناوری در حوزه انرژی رسیده است در حال حاضر ما شاهد سرعت رشدی آرام‌تر نسبت به سال‌های گذشته در این صنعت هستیم.
تاریخچه استفاده از انرژی آب

بشر از صدها سال پیش تا به امروز از نیروی آب استفاده می‌کرده است. در طول تاریخ علم و تکنولوژی، توان آب به طور شگفت انگیزی همواره مورد استفاده بوده است.

در قرون وسطی و تا قرن 19 این انرژی اصلی‌ترین منبع توليد توان برای آسیاب‌های گندم بوده است. در قرن 19، چرخ‌های آبی جای خود را به موتورهای بخار دادند. اما توان آب امروزه هنوز نقش مهمی در تولید الکتریسیته در اکثر کشورها ایفا می کند.
می توان به طور خلاصه تاریخچه انرژی آبی را این گونه بیان کرد:

2000 سال پیش: استفاده یونانی‌ها از چرخ‌های آبی به منظور تبدیل گندم به آرد

سالهای 1800: دانشمندان انگلیسی، ویلیام نیکلسون و آنتونی کارلیسل، دریافتند که با اعمال جریان برق به آب، هیدروژن و اکسیژن تولید می‌شود که این کار بعدها به عنوان الکترولیز شناخته شد.

سال 1882: اولین نیروگاه آبی در آمریکا شروع به کار کرد و انرژي برق حاصل از آن براي روشنايي خيابان‌هاي شهر كوچكي كافي بود.

امروزه: حدود 20% از الکتریسیته دنیا از طریق توان آبی تولید می شود و حدود 150 کشور پتانسیل استفاده از آن را دارا می‌باشند.
برق آبی بزرگترین منبع تجدید پذیر تولید برق است
انرژی برق‌آبی یا هیدروالکتریک چیست؟

انرژی آب انرژی‌ای است که از نیروی آبهای جاری به دست می‌آید. از آنجایی که بخش زیادی از انرژی حاصل از نیروی آب برای تولید الکتریسیته مصرف می‌شود، به نیروی برق – آبی ( هیدروالکتریک ) نیز معروف است. هیدرو به معنی آب است، بدین ترتیب هیدروالکتریک یعنی تولید برق از طریق انرژی آب.

آب منبعی تجدید پذیر برای تامین انرژی است و در طبیعت چرخه‌ای مستمر را طی می‌کند. در این چرخه آب بر اثر تابش خورشید تبخیر شده و سپس بر اثر تقطیر به شکل بارش به رودخانه ها و دریا ها باز می‌گردد.

استفاده از نیروی آبهای جاری که یکی از قدیمی‌ترین سرچشمه‌های انرژی تجدیدپذیر است، از گذشته‌های بسیار دور و در گستره‌ی زیادی کاربرد داشته است و نیروگاه‌های برق آبی بیش از صد سال پیش به کار افتاده‌اند .

مقدار برق به دست آمده به مقدار و ارتفاعی که آب سقوط می‌کند تا به توربین برسد، بستگی دارد. برای این منظور اقدام به ساختن سدهای مخزنی می‌کنند تا آب ذخیره شده در پشت آن برای تولید برق و کشاورزی و احیاناً آب شهری استفاده شود.

با این‌که سوخت‌های فسیلی تسلط گسترده‌ای بر تولیدات برق سراسر جهان داشته‌اند اما حدود 60 کشور جهان بیش از نیمی از نیازهای برق خود را با استفاده از نیروی برق‌آبی برآورده می‌کنند.

این فناوری به دلایل زیادی از محبوب‌ترین منابع تجدیدپذیر تولید برق به شمار می‌آید. از این دلایل می‌توان به قدرت این صنعت به مدیریت آنی تقاضای (در حال نوسان) برق، مدیریت آب و کنترل سیلاب‌ها اشاره کرد.

در کشورهای آسیایی و آفریقایی ظرفیت انرژی هیدروالکتریک از همه جا بیشتر است، ولی متاسفانه کمتر از جاهای دیگر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است به طور کلی کشورهای صنعتی جهان حدود 2 درصد و کشورهای درحال توسعه حدود یک درصد از برق آبی جهان را تولید می‌کنند. با این همه تا کنون تنها از 18 درصد پتانسیل قابل بهره‌برداری برق آبی جهان استفاده شده است.

پیش‌بینی می‌شود در دو دهه اول قرن بیست و یکم میزان رشد تولید الکتریسیته از منابع آبی 25 درصد در سال باشد. با این وصف انرژی برق‌آبی همچنان بزرگترین منبع انرژی تجدید‌پذیر باقی خواهد ماند و تنها عوامل اقتصادی و زیست محیطی می‌توانند پتانسیل واقعی این منبع را محدود کنند.
مزایای انرژی آبی

– در نیروگاههای آبی، کل آب مجدداً به منبع اصلی بر می‌گردد و در فرآیند، مصرف آب وجود ندارد.

– جریان الکتریسیته در این نیروگاهها به صورت نامحدود 24 ساعت و 7 روز هفته بدون توقف تولید می‌گردد چرا که ماهیت آب مورد استفاده همواره ثابت است و خشک نمی‌شود.

– آب به عنوان یکی از منابع پاک انرژی محسوب می‌شود.

– نیروگاههای آبی، منحصراً در تبدیل انرژی هیچگونه آلودگی و یا محصولات جانبی تولید نمی‌کنند.

– نیروگاه آبی یک منبع تولید توان مکمل برای سایر منابع انرژی تجدیدپذیر جهت تولید توان می‌باشد. توان تولیدی این نیروگاهها همواره مقداری ثابت است و در صورت عدم نیاز به برق، دریچه‌های سد قابلیت بسته شدن را دارند. در این حالت آب پشت سد ذخیره می‌شود و در هنگام اوج مصرف و نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

20 درصد از کل برق جهان از طریق انرژی نیروگاه برق آبی تأمین می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 4
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

در چند سال اخیر با روی آوردن به منابع انرژی تجدیدپذیر، شرکت‌های تکنولوژی در تلاش هستند تا به شیوه‌های مختلف، راه استفاده از انرژی‌های پاک را هموار کنند.

اینک یک شرکت کانادایی توربینی را ساخته که با استفاده از جریان دائمی رودخانه‌ها، انرژی پاکی را برای خانه‌ی شما و انرژی برق مورد نیاز شما را فراهم می‌کند.

این توربین آبی قابل حمل قادر است تا روزانه 12 کیلووات ساعت انرژی تولید کند که برای تأمین نیروی مورد نیاز یک خانه کافی است. شرکت سازنده‌ی این دستگاه مدعی شده که این توربین آبی قابل حمل به هیچ وجه به محیط‌زیست و زندگی آبزیان آسیب نخواهد رساند و تاکنون هیچ ماهی را گرفتار و باعث زخمی شدن ماهی نمی شود

 

 

توربین آبی قابل حمل‎



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه خورشیدی و مجوز های سرمایه گذاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و

بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در آخرین نامه خود به استان قزوین تعداد

مجوزهای ابطال شده در حوزه انرژی را ۵۲ فقره عنوان کرد.

 

احمد بارگاهی افزود: پیگیری نکردن سرمایه‌گذار به علت نداشتن اعتبارات

کافی، تغییر درخواست متقاضی نسبت به مجوز اعطا شده و نبود صلاحیت در

برخی از سرمایه‌گذاران از عمده مواردی است که به ابطال مجوزهای این حوزه منجر شد.

 

وی با بیان اینکه حوزه انرژی به ۲ بخش بادی و خورشیدی تقسیم می‌شود، گفت:

در بین مجوزهای ابطال شده برای انرژی خورشیدی، چندین مورد نیروگاه ۵۰ و ۱۰

مگاواتی نیز وجود دارد که متقاضیان برای هر مگاوات ۲ هکتار اراضی دریافت کردند.

 

بارگاهی همچنین تصریح کرد: در نامه سازمان ساتبا به ادارات کل امور اراضی ،

منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان قزوین صریحا اعلام شده که اگر در این

رابطه زمینی از اراضی ملی به شخص واگذار شده باید سریعا نسبت به

آزادسازی آن اقدام شود.

 

معاون دفتر جذب و حمایت سرمایه‌گذاری نیروگاه خورشیدی قزوین

خاطرنشان کرد: در برخی از مجوزهای صادر شده در حوزه انرژی شاهد بودیم

که فرد متقاضی یا سرمایه گذار فقط به دنبال تغییر کاربری اراضی بوده و نسبت

به پیگیری درخواست خود بی تفاوت است.

 

استان قزوین به علت داشتن ۲ تونل بادی و همچنین اراضی بیابانی و گرم در

مناطق آبیک و بویین زهرا مورد هدف سرمایه گذاران انرژی بادی و خورشیدی قرار دارد.

 

نیروگاه خورشیدی و مجوز های سرمایه گذاری



:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

برق خورشیدی با تولید ۴ میلیارد کیلو وات در ساعت در آبان ماه امسال ۷۶
میلیون کیلو وات ساعت برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی
برخودار شده است

تولید چهار میلیارد و ۴۰۵ کیلوات ساعت برق از منابع انررژی‌های تجدیدپذیر تا
پایان آبان ماه، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی معادل یک
هزار و ۲۵۱ میلیون متر مکعب گاز طبیعی شده است.

این میزان تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق تا
پایان آبان‌ماه امسال صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۹۶۹ میلیون لیتر را
به همراه دارد.

تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق تا پایان آبان‌ماه
امسال از انتشار سه هزار و ۲۲ تن گاز گلخانه ای جلوگیری کرده است.

اکنون ۳۷۷ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و
ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو به ۸۴۷ مگاوات رسیده،  همچنین تاکنون ۱۱۸
نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۷ نیروگاه مگاواتی دیگر
نیز در حال احداث است.

شمار نیروگاه های کوچک مقیاس خورشیدی اکنون به سه هزار و ۵۵۸
نیروگاه رسیده و دو هزار و ۳۵۰ نیروگاه دیگر نیز در حال نصب است. همچنین
حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش از مرز ۱۲۵ هزار میلیارد ریال
گذشت.

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش نشان می دهد که ۴۳ درصد
نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۳۶ درصد از نوع بادی، ۱۱
درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارتی و توربین‌های
انبساطی و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

برق خورشیدی با تولید ۴ میلیارد کیلو وات در ساعت



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

پنل خورشیدی توسط مددجویان احداث می شود این تفاهم‌نامه بین شرکت برق

منطقه‌ای، شرکت‌های توزیع نیروی برق، شورای هماهنگی بانک‌ها، کمیته امداد

امام خمینی (ره) و بهزیستی خراسان رضوی به امضا رسید تا از این طریق با

پرداخت تسهیلات و تعامل دستگاه‌های اجرایی بتوان ایجاد پنل‌های خورشیدی

را از سرگرفت و برای مددجویان کمیته امداد و بهزسیتی درآمدزایی کرد.

 

وی ادامه داد: طی چند سال گذشته نصب پنل‌های انرژی خورشیدی با

محوریت دستگاه‌های حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)

با هدف خودکفایی اقتصادی خانوارهای زیرپوشش دنبال و از این طریق برق

تولیدی این خانوارها توسط شرکت برق خریداری شد.

 

وی گفت: در پی افزایش نرخ ارز، هزینه ایجاد پنل‌های خورشیدی پنج کیلو واتی

از ۲۵۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافت و راه‌اندازی این پنل‌ها

توسط مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از توجیه اقتصادی لازم خارج

و فعالیت در این حوزه متوقف شد که با پیگیری‌های انجام شده از سوی نهادهای

متولی، تعرفه خرید انرژی‌های تولیدی توسط دولت ۳۰ درصد افزایش یافت و

ایجاد پنل‌های خورشیدی را بار دیگر توجیه پذیر کرد.

 

رسولیان افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین دستگاه‌های متولی به امضا رسید،

مقرر شد تسهیلات خرید پنل‌ها از محل اعتبارات تبصره ۱۶ متعلق به دستگاه‌های

حمایتی از قبیل کمیته امداد و بهزیستی و همچنین از محل اعتبارات ارزان قیمت

بانک‌ها پرداخت شود که هنوز مقدار آن مشخص نشده است.

 

وی ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه شرکت توزیع برق نیز متعهد شده است

درآمدهای حاصل را به صورت مستقیم به حساب بانک‌ها واریز کند تا روند

بازپرداخت تسهیلات به جریان افتد.

 

وی گفت: طی پنج سال اولیه درآمد حاصل از نصب نیروگاه خورشیدی برای

خانوارها اندک است اما بعد از تسویه اقساط بانکی، این پنل‌ها به منبع مالی

پایدار و خوبی برای خانوارهای مددجو تبدیل خواهد شد.

 

معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به فواید استفاده از انرژی‌های پاک بویژه

نصب نیروگاه خورشیدی افزود: در منطقه نشتیفان خواف نیز تونل بادی

نصب شده اما هنوز نتایج لازم درپی نداشته است و دلیل آن نیز حجم زیاد

منابع مورد نیاز و وابستگی به فاینانس‌ شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است که

تحریم‌های اخیر بر اختصاص فاینانس از سوی این شرکت‌ها تاثیر گذاشته است، با

این حال هنوز شرکت‌هایی در نشتیفان با تحمل همه مشکلات به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

ظرفیت تولید برق نیروگاهی نصب شده در خراسان رضوی حدود ۱۰ درصد از کل

ظرفیت نیروگاهی کشور است. بطور متوسط سالانه ۳۵۰ روز آفتابی با حرارت

متوسط در خراسان رضوی وجود دارد که تابش آفتاب آن مناسب مولدهای خورشیدی است.

 

در حوزه انرژی باد نیز ۲ حوزه بادخیز در خراسان رضوی شامل مناطقی در

شهرستان‌های خواف و بینالود وجود دارد. کانال باد با وزش دائم و ظرفیت

۵۲ درصد در منطقه نشتیفان خواف در دنیا کم نظیر است زیرا میانگین ضریب

ظرفیت این کانال‌ها در دنیا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. برای بهره‌برداری از انرژی باد

در خواف سه توربین بادی و در بینالود ۴۵ توربین بادی نصب شده که در

مجموع ۳۷.۲۳ مگاوات نیروگاه بادی را شامل می‌شود.

 

پنل خورشیدی توسط مددجویان احداث می شود



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

برق خورشیدی نیروگاه خوسف راه اندازی شد نیروگاه خورشیدی خوسف که

از ۹ ماه گذشته به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد، برق را وارد مدار و  به شبکه

سراسری کشور و استان خراسان جنوبی تزریق می‌کند.

 

محمد شفیعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمین‌های وسیع و

حدود سه هزار و ۲۰۰ ساعت تابش خورشید در سال، شرایط تامین برق از

طریق پنل‌های خورشیدی را به فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری در این منطقه تبدیل کرده است.

 

وی بیان کرد: ساخت نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خوسف با اعتبار ۶۰ میلیارد

تومان (۱۴ میلیون یورو) از محل سرمایه‌گذاری خارجی از ۲ سال قبل در

زمینی به مساحت ۱۵ هکتار آغاز شد.

 

فرماندار خوسف نیروگاه خورشیدی را یکی از ظرفیت‌های مهم این شهرستان

عنوان کرد و گفت: هفته گذشته نخستین بار، کل برق شهرستان و بخشی از شهر

بیرجند از جمله زندان، کارخانه کویرتایر و سایر اماکن قطع و به صورت آزمایشی

از برق این نیروگاه استفاده شد.

 

وی ادامه داد: شهرستان خوسف به دلیل

پراکندگی بسیار زیاد و همچنین نبود خیلی از زیرساخت‌ها با مشکلات زیادی

رو به رو است لذا با اعتبارات اندک نمی‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

 

شفیعی گفت: یکی از راه‌های رفع

مشکلات زیرساختی توسعه سرمایه‌گذاری در شهرستان است که در

این راستا سرمایه‌گذارانی از کشورهای آفریقای جنوبی و چین در صنایع

نیروگاه‌های خورشیدی و مجتمع فولادی ورود جدی کرده‌اند.

 

وی افزود: تا پایان امسال ۱۰ کارخانه در

شهرستان خوسف راه‌اندازی می‌شود که اکنون چهار واحد به صورت آزمایشی در

حال فعالیت است و دهه فجر به صورت رسمی افتتاح می‌شوند که هر کارخانه به

تناسب خود سبب ایجاد اشتغال خواهد شد.

 

خوسف سال ۹۱ از بخش به شهرستان ارتقا یافت و دارای ۲ بخش، پنج دهستان

و ۲۱۷ روستا و آبادی است.

 

شهرستان کویری خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.

 

انرژی خورشیدی از مزیت‌های خراسان جنوبی به شمار می‌رود و اغلب روزهای سال در این استان آفتابی است.

 

 

برق خورشیدی نیروگاه خوسف راه اندازی شد



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰ میلیون وام دارد براساس بند «ه» تبصره شانزده

لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف

است از طریق بانک‌های عامل با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به

اختصاص مبلغ پنجاه هزارمیلیارد ریال( ٥٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال) از محل

منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و عادی بانک‌ها برای پرداخت به تعداد یکصد

هزار نفر برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستاها و حاشیه

شهرها و مناطق محروم به ازای هر نفر پانصد میلیون ریال( ٥٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال) با

بازپرداخت شصت‌ماهه و نرخ چهاردرصد( ٤%) اقدام کند.

 

این بند تاکید دارد:مابه‌التفاوت نرخ سود تا سقف هزار میلیارد

ریال( ١.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال) نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از محل

منابع‌ بند« الف » تبصره( ١٨ ) این قانون پرداخت می‌شود.

 

مسؤولیت نصب و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها به شکل رایگان برعهده سازمان

بسیج مستضعفین است.  استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد

خرید تضمینی برق از سوی شرکت تابعه وزارت نیرو است.

 

براساس قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه( ۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دولت باید سهم

نیروگاه های تجدیدپذیرو پاک راتا پایان اجرای آن به حداقل پنج درصد برساند ،

امابه گفته سخنگوی سازمان ساتبا این سهم اکنون به یک درصد رسیده که

نسبت به گذشت سالهای برنامه، با عقب ماندگی روبروست.

 

ماده ۵۰ قانون برنامه ششم توسعه تاکید دارد که دولت مکلف است سهم نیروگاه

های تجدیدپذیر و پاک را با اولویت سرمایه گذاری بخش غیر دولتی (داخلی

و خارجی) با حداکثراستفاده از ظرفیت داخلی تا پایان اجرای قانون برنامه (سال

۱۴۰۰ ) به‌حداقل پنج درصدظرفیت برق کل کشور برساند.

 

همچنین براساس تصویب نامه هیات وزیران درسال ۹۵ و با استناد به اصل

۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

مقرر شده وزارتخانه‌ها، موسسه ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی

غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، براساس فهرستی که وزارت نیرو تعیین و منتشر

کرده ، وظیفه دارند در دو سال حداقل ۲۰ درصد از برق مصرفی ساختمان‌های خود

را از انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین کنند.

 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری

اسلامی ایران، صبح امروز (یکشنبه) لایحه بودجه ۴۸۴ هزار میلیارد تومانی

سال ۹۹ را به مجلس ارائه کرد.

 

بودجه سال ۹۹ کل کشور از نظر منابع حدود ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۰

میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال(۱۹.۸۸۷.۳۷۰.۹۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) و

مصارف بودجه نیز معادل همین رقم تعیین شده است.

 

احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰ میلیون وام دارد



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

کاهش بارندگی ها در سنوات گذشته در کشور موجب شد تا توان تولید برق در توربین نیروگاه های آبی بویژه جنوب کشور کاهش چشمگیری داشته و ظرفیت تولید برق آبی به بیش از چهار هزار مگاوات کاهش یابد و در نقطه مقابل مصرف مشترکین بیش از ۲ هزار مگاوات افزایش را ثبت کند.

تولید برق از طریق سیستم های خورشیدی در چند دهه اخیر با توجه به همین مساله مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفت و با همکاری صنعت، دستاوردهای خوبی در جذب بیشتر و تبدیل گرما به صورت دیگر انرژی بدست آمد.

راهکارهای استفاده از انرژی خورشیدی و تبدیل یک انرژی رایگان به یک انرژی پر مصرف و سود آفرین، با ایجاد زیرساخت های مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم با حداقل سرمایه در ایجاد نیروگاه کوچک تولید برق، راهکار مناسبی هم برای کاهش مصرف برق است و هم کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ این انرژی تجدید ناپذیر برای آیندگان را بدنبال دارد.

یکی از بزرگترین جغرافیای کشور که برای تبدیل انرژی رایگان آفتاب به انرژی پر طرفدار و پر مصرف برق، شهر یزد است که این شهر را بهشت انرژی خورشیدی کشور نام گذاشته اند.

شهر یزد به علت وسعت و گستردگی جغرافیایی و تعداد روزهای بیشتر آفتابی مطرح است که با ورود بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک در این استان، سال های آینده میزان استفاده از سوخت های فسیلی در این منطقه از کشور کاهش محسوسی خواهد یافت.

متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و ۲۰۰ ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی در این استان فراهم است و همین امر موجب شده تا دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.

مدیر شبکه برق بیجار می گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی کردستان و موقعیت جغرافیایی بیجار با داشتن بیشترین گستردگی و قرارگیری در منطقه خشک و کم باران، ظرفیت مناسبی برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی داریم.

محسن ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیجار بیش از سه هزار ساعت آفتاب در ۳۰۰ روز سال دارد که یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری و ایجاد درآمدی ثابت و مطمئن در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی است.

وی افزود: فضای مسطح و گسترده سقف منازل مسکونی، مساجد، ادارات و اماکن تفریحی و ورزشی این شهرستان یک پتانسیل مناسب برای تولید برق و ایجاد درآمدی پر سود از انرژی رایگان خورشیدی محسوب می شود.

مدیر شبکه برق بیجار با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق کشور آماده عقد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق تولیدی از انرژی خورشیدی از همه سرمایه گذاران این حوزه است، یادآور شد: هر میزان تولید برق توسط سرمایه گذاران طی یک قرارداد مستقیم و بدون واسطه بمدت ۲۰ سال متوالی توسط این شرکت با قیمت مناسب خریداری می شود.

ابراهیمی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مدارس دخترانه با ظرفیت ۱۵ کیلو وات و شرکت گاز بیجار با ظرفیت ۱۰ کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنند که ضمن صرفه جویی در مصرف برق مورد نیاز خود؛ با فروش برق تولیدی مازاد از درآمد مناسبی نیز برخوردار شده اند.

وی گفت: حداقل میزان تولید برق از انرژی خورشید جهت خرید تضمینی توسط شرکت توزیع، پنج کیلووات است که برای نصب و بهره برداری نیروگاه خصوصی کوچک با ظرفیت تولید این مقدار برق، ۳۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز است.

مدیر شرکت توزیع برق بیجار گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی و آحاد مردم می توانند با توجه به وسعت ساختمان های خود، با نصب و راه اندازی صفحات خورشیدی در پشت بام ها، با تولید حداقل پنج کیلووات ساعت برق از انرژی خورشید در طول یک ماه درآمدی بیش از ۶ میلیون ریال به مدت ۲۰ سال داشته باشند.

مدیر شرکت گاز بیجار هم در این خصوص می گوید: در مدت یکساله که از بهره برداری پروژه نصب پانل های خورشیدی در پشت بام این اداره می گذرد، بیش از ۱۰۰ میلیون درآمد و حدود چهل میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی برای شرکت داشته است.

کامبیز روحی افزود: جهت اجرای پروژه پانل های خورشیدی در پشت بام اداره حدود ۷۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی هزینه شد که در مدت ۱۲ ماه گذشته بیش از ۱۴۰ میلیون ریال از این هزینه بازگشته است.

او یادآور شد: مصرف برق شرکت گاز شهرستان بیجار بطور متوسط هر ماهه حدود ۳ میلیون ریال است که با نصب پانل خورشیدی، ضمن تامین برق مورد نیاز شرکت، مازاد برق تولیدی در قالب طرح خرید تضمینی به شبکه برق شهرستان وصل و فروخته می شود.

روحی با ابراز خرسندی از اجرای طرح نصب پانل های خورشیدی جهت کاهش مصرف برق و درآمد زایی گفت: با حمایت های دولت از این طرح، مردم می توانند از بازگشت سرمایه در این حوزه و درآمد مناسب برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا، متقاضیان نصب سامانه های خورشیدی براساس طرح جدید بر اساس مساحت محل اجرای طرح می توانند از تسهیلات ارزان قیمت برای تولید هر کیلو وات برق استفاده کنند و شرکت های توزیع براساس قرارداد منعقد شده متعهد به خرید برق تولیدی از این سامانه ها به ازای هر کیلووات هشت هزار ریال برای مدت ۲۰ سال هستند.

ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان ۱۰۰ درصد است و تمام روستاهای زیر ۱۰ خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.

بیجار با ۴۱ هزار مشترک برق، ۸۹ هزار و ۱۶۲ نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.

 

تولید رایگان برق از انرژی طبیعت



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نماینده منتخب مردم ی سیستان در شورای اسلامی گفت: خوشبختانه با تهدید وزش باد در منطقه شهرستان سیستان به یک فرصت طلایی اثرگذار و اشتغال زا تبدیل شد.

حبیب الله ده مرد گفت: ما به دنبال وضعیتی بودیم که تهدید را به فرصت طلایی تبدیل کنیم و یکی از تهدید‌های موجود در منطقه سیستان وجود باد‌های با شدت و سرعت زیاد و طولانی مدت است که در همین ارتباط طرح احداث نیروگاه‌های بادی در شمال شهرستان سیستان و بلوچستان که از قبل نیز به مجلس ارائه شده روز گذشته در صحن علنی مطرح شد که در آن جلسه بر ضرورت اختصاص بودجه بیشتر تاکید شد که خوشبختانه مجلس نیز به آن رای مثبت داد. تا نیروگاه های بادی بیشتر در این شهرستان احداث گردد.

او اضافه کرد و گفت: این طرح در سه شیفت کاری در مجلس شورای اسلامی بررسی شد و رای مثبت نمایندگان را گرفت که پیام آبادی و آبادانی برای سیستان را به همراه دارد با این وجود با نظرات مثبتی از مردم مواجه شدیم.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم این مصوبه آن است که، چون دولت مکلف به اجرای طرح شده بنابراین باید تمامی زیرساخت‌ها در زمینه اختصاص زمین، تامین آب، برق، مخابرات و جاده و… را فراهم کند و موظف می‌شود تا حداقل نیروگاه هایی ۵۰ مگاوات را در منطقه با سرمایه گذاری دولتی ایجاد کند.

با اجرای کامل و احداث نیروگاه بادی این طرح می‌توان از باد، به راحتی برق تولید کرد و این انرژی خدادادی پاک و تجدیدپذیر را به بهترین نحو در اختیار پیشرفت و آبادانی منطقه و اشتغال زایی مردم قرار دهیم تا از انرژی خدادادی باد و این فرصت طلایی بهترین استفاده را کرده باشیم.

استفاده از فرصت طلایی وزش باد شدید در شهرستان سیستان بلوچستان‎



:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

نیروگاه‌هایی که با منابع انرژی تجدید ناپذیر، کار می‌کنند، انرژی مورد نیاز خود را از زغال سنگ، سوخت‌های نفتی، اتمی، گاز طبیعی، سنگ نفت و تورب بدست می‌آورند.

در حالی که، نیروگاه‌هایی که با منابع انرژی تجدیدپذیر، کار می‌کنند، انرژی مورد نیاز خود را از زیست‌توده، زمین گرمایی، آبی، انرژی خورشیدی، گرمایش هوای خورشیدی، جزر و مد، موج‌های دریا و باد بدست می‌آورند.
بزرگ‌ترین نیروگاه‌های ساخته شده

در حال حاضر نیروگاه برق آبی سد سه‌دره با توان ۲۲٫۵۰۰ مگاوات است که نیروی خود را از ۳۲ توربین فرانسیس ۷۰۰ مگاواتی و دو توربین ۵۰ مگاواتی تولید می‌کند، بزرگ‌ترین نیروگاهی است که تا کنون ساخته شده‌است.

توان این نیروگاه بیش از دو برابر توان بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی جهان یعنی نیروگاه هسته‌ای کاشیوازاکی کاریوا (۸۰۰۰ مگاوات) است.

تا سال ۲۰۱۵ هیچ نیروگاه برقی قابل مقایسه با نیروگاه سه‌دره نبود. در حال حاضر رتبه دوم در اختیار سد ایتایپو می‌باشد که بر روی رودخانه پارانا در مرز دو کشور پاراگوئه و برزیل ساخته شده و توان آن برابر با ۱۴۰۰۰ مگاوات است.

در رتبهٔ بعدی نیروگاه برق آبی نصب شده روی رودخانهٔ شیانگ (در جنوب خاوری چین) سد شیانگبا ظرفیت (۱۳۸۶۰ مگاوات بود سد باهتان (۱۳۰۵۰ مگاوات و سد مونتهٔ زیبا (۱۱۰۰۰ مگاوات.

البته در حال حاضر پیشنهاد، سد بزرگ ایگما در کنگو اگر طبق طرح احداث شود از تمامی نیروگاه‌های برق موجود پیشی خواهد گرفت.

هدف طرح بیش از ۳۹۰۰۰ مگاوات است که نزدیک به دو برابر توان سد سه‌دره است.طرح دیگر، نیروگاه کشندی پنزا (در جنوب مسکو روسیه), پیش‌بینی می‌شود ظرفیت نصب شده بیش از ۸۷۱۰۰ مگاوات داشته باشد.

 

 

بزرگترین نیروگاه‌ برق دنیا



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

سد سه‌دره یا سد سه دهانه (به انگلیسی: Three Gorges Dam)، که بر روی رود یانگ‌تسه در چین ساخته شده‌است. نیروگاه برق‌آبی ساخته‌شده در این سد، بزرگ‌ترین نیروگاه جهان (در بین همهٔ انواع نیروگاه‌ها) است و از نظر تولید برق از سد ایتایپو پیشی گرفته‌است.

کار ساخت بدنهٔ این سد، در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید، ولی تکمیل سد و تأسیسات نیروگاه برق‌آبی آن در ۴ ژوئیه ۲۰۱۲ با نصب آخرین توربین به پایان رسید. از زمان تکمیل نیروگاه برق‌آبی این سد در سال ۲۰۱۲ میلادی، توان تولید برق آن برابر با ۲۲۵۰۰ مگاوات می‌باشد. لازم به ذکر است توان ۲۲۵۰۰ مگاواتی این سد با بهره‌گیری از ۳۲ ژنراتور ۷۰۰ مگاواتی و ۲ ژنراتور ۵۰ مگاواتی فراهم شده‌است.

در سال ۲۰۱۴ میلادی نیروگاه برق‌آبی این سد با تولید ۹۸٫۸ تراوات ساعت انرژی از نظر میزان انرژی تولیدی در سال به رتبه اول جهان دست یافت. این در حالی است که تولید انرژی سالانه سد ایتایپو ۸۷٫۸ تراوات ساعت در سال ۲۰۱۴ بود.

این سد علاوه بر تولید برق، ظرفیت کشتی‌رانی رودخانه یانگ‌تسه را افزایش داده و همچنین پتانسیل وقوع سیل در پایین‌دست را به کمک فراهم کردن فضای ذخیره سیل کاهش داده‌است. دولت چین به این پروژه به عنوان یک مهندسی تاریخی و همچنین یک موفقیت اجتماعی و اقتصادی نگاه می‌کند. توربین‌های بسیار بزرگ و در ضمن بسیار پیشرفته این نیروگاه برق‌آبی گامی به سوی کاهش انتشار گازهای گل‌خانه‌ای است. با این حال، با آب‌گیری این سد برخی از محوطه‌های باستان‌شناسی و فرهنگی منطقه به زیر آب رفت و سبب آواره شدن حدود ۱٫۳ میلیون نفر شد. ضمن آنکه باعث تغییرات زیست‌محیطی قابل توجهی، از جمله افزایش خطر رانش زمین شد. به هر صورت این سد یک موضوع بحث‌برانگیز هم در داخل و هم در خارج از کشور چین بوده‌است.

 

سد سه‌ دره یا سد سه دهانه



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

توربین بادی، یا به طور متناوب به عنوان یک مبدل انرژی باد، دستگاهی است که انرژی جنبشی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

توربین های بادی در محدوده وسیعی از محور عمودی و افقی تولید می شوند. کوچکترین توربین ها برای برنامه های کاربردی مانند شارژ باتری برای نیروی کمکی برای قایق ها یا کاروانها و یا استفاده از نشانه های هشدار ترافیکی استفاده می شود.

توربین های بزرگتر می توانند برای تأمین مشارکت در تامین برق داخلی استفاده شوند، در حالی که فروش قدرت استفاده نشده به تامین کننده تجهیزات از طریق شبکه برق مورد استفاده قرار می گیرد.

مجموعه ای از توربین های بزرگ که به عنوان مزارع بادی شناخته می شوند، تبدیل به یک منبع به طور فزاینده ای مهم از انرژی های تجدید پذیر متناوب می شوند و توسط بسیاری از کشورها به عنوان بخشی از یک استراتژی برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی مورد استفاده قرار می گیرند.

یک ارزیابی ادعا کرد که از سال 2009، باد دارای “کمترین انتشار گازهای گلخانه ای نسبی، کمترین نیاز مصرف آب و … مطلوب ترین اثرات اجتماعی” در مقایسه با فتوولتائیک، آب، زمین گرمایی، زغال سنگ و گاز است.

 

 

توربین بادی، به عنوان یک مبدل انرژی باد



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 



براساس تجزیه و تحلیل در روز جهانی اطلاعات منتشر شده از سوی کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال (ferc)، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی جدید در نخستبمین ماه سال ۲۰۱۹ را بر اساس گاز طبیعی و همه‌ی منابع انرژی دیگر قرار داده ‌است.

گزارشی بر ‌هنگام‌ سازی زیر ساخت انرژی اظهار می‌دارد که ۱۸ “واحد” ظرفیت جدید انرژی خورشیدی با ۶۳۱ مگاوات و چهار واحد ظرفیت جدید گازی با ۵۱۹ مگاوات در ماه ژانویه صورت گرفته و در هریک از ظرفیت های گاز طبیعی جدید یک واحد ۴۶۵ مگاواتی را گزارش می دهد. و هیچ یک از منابع، انرژی اضافی برای منبع انرژی دیگری گزارش نشده است.

داده‌های FERC’s همچنین نشان می‌دهند که انرژی‌های تجدید پذیر یعنی زیست توده، زمین گرمایی، برق آبی، بادی و خورشیدی که در حال حاضر درصدی از کل ظرفیت تولید شده در ایالات ‌متحده را تشکیل می‌دهند.

۱. ظرفیت کل تولید توربین های بادی (۹۷.۱۸ گیگا وات) است.

۲. ظرفیت کل تولید توربین های برق آبی بر روی (۱۰۰.۳۳ گیگا وات) بسته می‌شود و به نظر می‌رسد که در سال جاری از آن پیشی بگیرد.

۳. در حال حاضر ظرفیت تولید همه انرژی‌های تجدید پذیر (۲۵۴.۵۷ گیگا وات) است و در حال افزایش پیدا کردن این رقم است و نتیجه ۱۰۰ درصد این را دارد که از تولید انرژی زغال ‌سنگ که با ظرفیت (۲۶۴.۴۹ گیگا وات) است، در سال ۲۰۱۹ پیشی بگیرد.

 

تجزیه و تحلیل انرژی های تجدیدپذیر



:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

 

این دو نیروگاه خورشیدی در بقاع امامزاده سید علی اصغر(ع) روستای ریوند و امامزاده

سید علی اکبر (ع) روستای علی آباد این شهرستان راه اندازی شده است.

حجت الاسلام حسین خانی افزود: این نیروگاه‌های ۳۰ کیلو واتی در مساحت  ۳۰۰ مترمربع

نصب شده و برای ساخت هر یک دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: طبق قرارداد با شرکت برق منطقه ای، درآمد تولید و فروش برق این دو نیروگاه،

صرف هزینه های جاری و عمرانی بقاع متبرکه می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه داورزن گفت: در این نیروگاه‌ها هیچ گونه سوختی مصرف نمی‌شود

و علاوه برکاهش مصرف انرژی و آلودگی محیط زیست، منبع درآمدی برای بقاع متبرکه این شهرستان نیز هستند.

شهرستان داورزن با ۲۵ بقعه متبرکه در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

احداث نیروگاه خورشیدی در داور زن



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

مهدی شفیعیان روز دوشنبه ، با بیان اینکه استان فارس از جمله استان‌هایی است

که به‌دلیل برخورداری از تابش مناسب جزو مناطق مستعد برای استفاده از سامانه

نیروگاه خورشیدی است، اظهار داشت: متوسط میزان تابش این استان  بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلو

وات ساعت بر مترمربع در سال می باشد که این میزان تابش برای نیروگاه‌ خورشیدی مناسب است.

 

وی افزود: شهرستان بوانات با ۴۱ سامانه، شهرستان جهرم با برخورداری از ۳۳ سامانه

و همچنین شهرستان داراب با احداث ۳۲ سامانه نیروگاه خورشیدی بیشترین تعداد

نصب سامانه ها را در میان سایر شهرستان های فارس دارند.

 

شفیعیان یادآور شد: این سامانه ها بی سرو صدا بوده و هزینه تعمیر و نگهداری

آنان نیز حداقل است که همگی این موارد سبب شده اند تا نصب این سامانه ها با

استقبال خوبی از سوی مشترکین روبرو شود.

 

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق نیروگاه خورشیدی استان فارس

داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا جهت نصب نیروگاه خورشیدی

و مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس و ثبت درخواست به صورت اینترنتی،

را از جمله شرایط عقد قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله مختص مشترکین برای تمامی

تعرفه های خانگی ، تجاری، صنعتی و کشاورزی با امکان اتصال نیروگاه متقاضی توسط

کنتور مستقل به شبکه برق در استان فارس برشمرد و ادامه داد: قسمت خدمات الکترونیک

پرکاربرد و انتخاب گزینه قرارداد خرید تضمینی برق خورشیدی نسبت به ثبت نام

و ثبت درخواست احداث نیروگاه خورشیدی اقدام نمایند.

 

احداث ۳۲۵ سامانه خورشیدی استان فارس



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آرا نیرو

نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در شهرستان نور ماهان نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی

نور ماهان دیروز (دوشنبه) با حضور وزیر نیرو، استاندار کرمان، نمایندگان مردم کرمان

و راور در مجلس و جمعی از مسوولان افتتاح شد.

 

این پروژه با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است

و در فاز دوم این پروژه که تا روز ۲۲ بهمن ماه امسال به بهره برداری می رسد،

سه مگاوات دیگر به این سایت اضافه خواهد شد.

 

پروژه نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی خورشیدی نور ماهان برای تولید برق

میزان ۵.۶۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در سال صرفه‌جویی می‌کند.

 

سیستم نوینی در بهره برداری از طرح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی نور ماهان

به کار گرفته شده که انتشار گازهای آلاینده (CO۲) را به میزان ۱۳.۷ هزار تن در سال

کاهش و آب را به چهار هزار و ۳۷۱ مترمکعب در سال می دهد صرفه‌جویی می کند.

 

نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در شهرستان نور ماهان



:: بازدید از این مطلب : 9
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 1 مرداد 1400 | نظرات ()